Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Behöver snabbt hjälp!

Glaukon

Recommended Posts

Har sålt min gamla dator och ska packa ner den idag. Men problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga när jag ska rensa allt på datorn, dvs. Windows ME ska va kvar, men jag vill plocka bort alla mina filer och inställningar, hur ska jag gå till väga?

Vilket är det bästa sättet för att inte lämmna några spår efter sig?

p.s tacksam för ett snabbt svar har ganska bråttom

Enklast och säkrast är att formatera hårddisken(diskarna) och installera om windows.

Tror inte du kan vara säker på att få bort allt det du vill annars(beror förstås vilken ordning du har på dina "hemliga" saker).

bästa sättet vore ju att blåsa hårddisken och göra en fräsch installation. Det är nog dessutom det snabbaste sättet (jämfört med att sitta och manuellt leta upp och ta bort allt som läggs i temporära mappar osv)

I annat fall så får du som sagt ta fram utforskaren och helt enkelt kolla igenom hårddisken efter sånt som kan vara skapat i ditt namn = tidsödande.. Glöm i så fall inte bort temporära filer och filer som ev innehåller kontoinformation för att logga in på siter som denna tex.

G

Ja du, med dom förutsättningarna - att du har bråttom och vill ha ME kvar, blir det lite kärvt. Om du vet var du har filerna så går du dit och raderar dom. Sen tömma favoriter och cache i IE + alla cookies. Avinstallera alla program via kontrollpanelen.

Det enklaste om du vill vara säker på att allt försvinner, någorlunda, för det finns program som hittar filer efter formateringar också om man inte använder nåt specialprogram som skriver skräptecken över hela hårddisken, är att formatera hårddisken och installera ME från skratch, undrar om inte det är det snabbaste också, egentligen om man vill vara säker på att inte lämna nåt kvar, det finns så många ställen i en installation där det göms info, registret t.ex.

[inlägget ändrat 2003-01-28 12:07:27 av Pentti H]

-Patrik Johansson-

Hej

Jag hade formaterat och lagt in Windows på nytt.

Men har du inte tid för detta kan ex ett sådant här program vara bra för ändamålet:

http://download.com.com/3000-2248-7467710.html?tag=lst-0-17

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

Bosse-i-skogen

Hej!

För att verkligen rensa och inte glömma något så hade jag formaterat och installerat Win 98 igen.

Annars kan du avinstallera samtliga program inkl. e-postprogrammet. Kolla var på hd:n du har dina mail lagrade och ta bort dom för dom åker inte bara för att du avinstallerar e-postprogrammet.

Internetalternativ i Kontrollpanelen: Töm temporära internet filer, cookies och kolla "Komplettera automatiskt". Har du en profil så ta bort den.

Töm Mina Dokument.

Har du bara en hd så ska det när allt är klart på denna hd:n finnas mapparna Windows, en tom Program mapp och Mina Dokument, även den tom.

Har säkert glömt något men det kan andra kanske tipsa om. Men som sagt: Jag hade rensat och installerat igen.

Bosse

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

Tack för alla svar!

Patrik!

provar ditt förslag låter som det skulle gå snabbast.Dessutom har försökt formatera, men det kommer upp en ruta som säger att det inte går att formatera...

Bosse-i-skogen

Hej!

Det är klart att det går att formatera. Inte c från Windows men med startdisketten går det. Stoppa i den och vid dospromten ska du skriva: format c:

Bosse

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...