Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meddelande vid svar på inlägg


Jan Videren

Rekommendera Poster

Man kan ju få ett mail när nya inlägg görs i de trådar man vill bevaka, är det inte lika lätt att skicka det nya inlägget i stället för bara ett meddelande att det FINNS ett nytt inlägg? På så sätt kan jag som får dessa meddelanden vidarebefordrade till mobiltelefonen läsa inläggen direkt i stället för att behöva vänta till nästa gång jag får tillgång till webben...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra!

 

Jag brukar irriteras av att det inte ens framgår (i klartext) i vilket forum det hänt nå't. Man kan t.ex. lämnat en fråga om ett akut problem och väntar otåligt på svar och luras kanske surfa iväg upprepade gånger och titta på inlägg som kommenterar frågor som ställdes ett halvår tidigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jepp. Håller om någon med. Har inte hunnit göra något åt det där ännu - men det är på G.

 

I min lilla åtgärdslista har jag bland en del annat ett önskemål om att göra de där utskicken lite mer tydliga.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra, du kan väl försöka styra det till att hela inläggen kommer med vid utskicken? Det skulle underlätta mycket för mig (och troligen för många fler)...

 

Tack för ett bra forum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ja, det skulle ju vara en bra grej - men inläggen kan ju ibland vara hur stora som helst och prenumererar man på många trådar kan det lätt bli väldigt många kilo i brevlådan helt plötsligt.

 

Jag tänkte mig att man kanske skulle börja med att man får aktuellt forum, aktuell tråd och en länk till den - kanske även vem det är som skrivit det aktuella inlägget. Vad sägs?

 

mvh

Jani Andersson

eforum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det ingen större skillnad för min del i alla fall mot hur det fungerar idag. Min förhoppning är i så fall att ni kan vidarebefordra de första 1000 tecknen eller något sådant (som oftast räcker till för hela inlägget) och i de fall inlägget är större avsluta med "Läs slutet på inlägget på eforum.idg.se". Hur låter det?

 

/Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ja, jag tänkte också att man eventuellt skulle kunna ha en trim på inlägget som klipper ut "början" på det så att man i alla fall får se en del.

 

Är det någon annan än jag och Jan som har en åsikt i denna fråga?

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det är väl klart att du finns. Och jag vill höra mer från dig... Det var bara det att det var jag och Jan som inte riktigt höll med varandra till 100%. Du och jag var ju mer åt samma håll. Tänkte om det var någon annan som hade någon annan infallsvikel på det här. Så att alla åsikter ventileras på ett tidigt stadium.

 

Sorry för att jag missade dig. Ska försöka undvika det i fortsättningen :-)

 

Reviderat citat:

"Finns det någon annan än Chakotay, jag och Jan som har en åsikt i denna fråga?"

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna in mig... :)

 

Jag tycker idén om att man får början på ett svarsinlägg i eposten, då vet man ju om man snabbt ska logga på eForum eller om det kan vänta till man har mer tid till seriöst "eForumande".

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Och vilken varinat tror du fungerar bäst:

 

1) Det räcker att man skriver ut forumnamnet, den som skrivit inlägg och rubriken.

 

2) alt 1 + de första 200 tecknen.

 

3) alt 1 + hela inlägget? (Med risk för att lådan svämmar över om man är på landet en helg)

 

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker till igen: En modifierad variant 2 skulle vara bäst, 1000 tecken tror jag är bättre, skulle nog i de flesta fall rymma hela inlägget plus att man inte riskerar att fylla epostlådan under helgen. En kilobyte i varje mail är väl inte mycket? De utskick som görs nu är väl nästan en halv k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

JAg tror på alt 2.

Fast som jan säger med kanske 1000 tecken.

 

I dag får man ett meddelande med ca 300-330 tecken

(359 ink mellanslag på mitt senaste) och ger bara en länk samt information som man sett 10000ggr tidigare.

 

Frågan är om folk vill veta var man stänger av e-mail funktionen i varje meddelande, det borde väl räcka med ett i början där ni skickar ett meddelande om "att du har begärt en enail tjänst från IDG, du kan stänga av denna genom...." etc.

 

Alternativ 2 med ca 1000 tecken vore supernice

 

/Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Då tar vi med alt 2 i listan över saker som vi vill se införda under våren.

 

Jag återkommer i ärendet.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jani Andersson

Då ser min specifikation för denna funktion som följer. Är det någon som har synpunkter går det fortfarande bra att ta med dem i specen:

 

I brevet skriver man ut forumnamnet, rubriken på inlägget och namnet den som besvarat inlägget.

 

Dessutom tar man med de 1 000 första tecknen ur inlägget och infogar dem.

 

Mailet som då bekräftar att någon besvarat ett inlägg kan då komma att se ut så här:

 

***************************

 

Anledningen till att du får detta brev är att du bett oss bevaka inlägget

"Meddelande vid svar på inlägg" i forumet "Buggrapporten" på eForum.

 

Nu har Jani Andersson besvarat ditt inlägg med följande:

 

-----------------------------------------------------

"Då tar vi med alt 2 i listan över saker som vi vill se införda under våren.

Jag återkommer i ärendet.

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se"

-----------------------------------------------------

 

Besvara inlägget genom denna länk

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=101024#101158

 

 

Med vänligt hälsning

eforum.idg.se

***************************

 

Passa på och tyck till här - ta chansen och stuva om i brevet.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Ser utmärkt ut

Då slipper man trycka på länkar till inlägg isamma forum som man nyss var i och kan dessutom se om inlägget var riktat till dig eller bara almmänt eller någon annan...

 

Bra förslag .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det allra bästa vore om förklaringen till varför mailet skickas ut lades allra sist i meddelandet. Då har man större chans att få med mer av själva meddelandet till exempelvis mobiltelefonen (om man väljer att läsa mailen den vägen, som alltså begränsar utskicken till block om 160 tecken i taget...)

 

Mitt förslag:

 

****************

Eforum - "Forumsnamn"

 

"Insändarens namn": Svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar...

 

Anledningen till att du får detta brev är att du bett oss bevaka inlägget

"Meddelanderubrik" i forumet "Forumsnamn" på eForum.

 

Besvara inlägget genom denna länk

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=101024#101158

 

Med vänlig hälsning

eforum.idg.se

****************

 

/Jan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Jag förstår din poäng och håller med dig i det fallet, men om vi tänker på dem som inte kör via mobilen, utan vanliga vägen. Då får de (kanske) scrolla ner en bit (åtminståne hoppa ner en bit med ögonen) för att se vilket inlägg de läser innan de börjar läsa - för det är väl inte allt för ofta man förstår sammanhanget av meddelandet.

 

Kör du via mobilen och inlägget som citeras innehåller fler än 160 tecken kommer du med den ordning du förslår här inte att se sammanhanget - vilket ju kan vara mycket viktigt.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

****************

Eforum - "Forumsnamn" - "Meddelanderubrik"

 

"Insändarens namn": Svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar svar...

 

Anledningen till att du får detta brev är att du bett oss bevaka detta inlägg på eForum.

 

Besvara inlägget genom denna länk

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=101024#101158

 

Med vänlig hälsning

eforum.idg.se

****************

 

Så här då?

 

Vänliga hälsningar

 

Janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ja, det blir ju lite tydligare på det sättet. Vi* får fundera på det här och så återkommer jag en stund innan produktionen börjar och så bestämmer vi* oss då.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

 

*Du och jag och alla andra som vill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jani Andersson

Nu ligger en ny version av "motorn" som genererar utskicken uppe. Vad gillar ni den?

 

Är det något som är oklart i mailet och som bör förtydligas etc?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Vi provar att köra på det förslag som Jan kom med. Dvs att så mycket viktigt som möjligt så tidigt som möjligt - för att de som läser mail via tex mobilen kan läsa så mycket relevant info som möjligt innan längre mail klipps av.

 

Vad det typ så här som det är nu som du tänkte dig Jan?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ta bort så många "onödiga tecken som möjligt... mellanslag där de inte behövs o s v... eftersom inläggen skickas ut i "paket" om 160 tecken är varje tecken uppskattat.../Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

OK, det innebär tex att raden med === är "onödig"

 

Vi får ta en funderare på hur det blir bäst. Vi börjar i alla fall med den som ligger uppe nu va?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte exakt ihåg hur det såg ut när jag fick det till mobilen, men det låter rätt, en rad med === verkar onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...