Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PWS på en icke nätverksansluten dator!


Christian Eriksson

Rekommendera Poster

Christian Eriksson

Hej!

 

Jag har börjat använda PWS (Microsoft Personal Web Server 4.0) på min dator som jag då och då kopplar upp mot Internet genom uppringd anslutning (DUN (Dial-Up Network)). Har haft problem med att ansluta till webbserverns hemsida. När jag provat har: 1. Webbservern PWS, självklart, varit igång, 2. datorn ej varit uppkopplad mot Internet. Följande felmeddelande har givits: "Det går inte att erhålla en anslutning till servern: http://PreInstalledCom" där "PreInstalledCom" är mitt datornamn i Inställningar -> Kontrollpanelen -> Nätverk -> Identifiering -> Datornamn. För att lösa det här problemet har jag använt mig av anvisningarna i "C:\WINDOWS\HELP\pws\htm\core\iisread.htm", vilken är en hjälpfil till PWS. Jag anser att det till anvisningarna nedan måste läggas till en punkt, nämligen: Markera "Anslut till Internet via det lokala nätverket" i Kontrollpanelen -> Internet -> Anslutning. Någon som håller med?

 

Anvisningarna i "C:\WINDOWS\HELP\pws\htm\core\iisread.htm" är:

 

"Så här gör du om du vill använda PWS på en dator som inte är ansluten till ett nätverk:

Byt namn på filen Hosts.sam som finns i katalogen \Windows. Kalla filen Hosts (utan filnamnstillägg).

Öppna filen Hosts i en textredigerare. Lägg till en post som kopplar 127.0.0.1 till datorns namn och spara ändringarna.

Klicka på Start, peka på Inställningar och klicka sedan på Kontrollpanelen.

Dubbelklicka på ikonen Nätverk.

Markera TCP/IP Dial Up Adapter under Följande nätverkskomponenter finns installerade i egenskapslistan Konfiguration, och klicka sedan på Egenskaper.

Markera Ange en IP-adress i egenskapslistan IP-adress.

Skriv 1.2.3.4 i rutan IP-adress.

Skriv 255.0.0.0 i rutan Nätmask.

Klicka på OK.

Du kanske behöver sätta i Microsoft Windows 95-CD:n och starta om datorn för att ändringarna ska börja gälla.

Obs! Innan du ringer upp Internet-leverantören måste du välja inställningen Erhåll en IP-adress automatiskt i egenskapslistan IP-adress en gång till."

 

Kommentar till anvisningarna ovan:

 

1. Varför måste datorn ges IP-adressen 1.2.3.4 när den redan har adressen 127.0.0.1?

 

2. Varje gång som jag ändrar till/från "Erhåll en IP-adress automatiskt" i Kontrollpanelen -> nätverk -> Konfiguration -> TCP/IP -> Egenskaper -> IP-adress måste jag sätta in installations-cd:n för windows95. Varje gång varnas jag också för versionskonflikt angående filerna secur32.dll, svrapi.dll och ndis.vxd. Måste det vara så?

 

För övrigt undrar jag en del om den magiska IP-adressen 127.0.0.1. Magisk beroende på att webbserverns hemsida är tillgänglig utan någon av inställningarna ovan genom http://127.0.0.1. Beror väl på att det i det här fallet inte behövs någon DNS-översättning av något datornamn?

 

Vilken roll spelar egentligen inställningen "Kontrollpanelen -> Internet -> Anslutning"? Tcp/Ip-stacken körs väl alltid lokalt så här måste det väl vara frågan om hur åtkomst ges till DNS?

 

Mvh Christian Eriksson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...