Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan inte ange ip-adresser

Oscar Andersson

Recommended Posts

Oscar Andersson

Det har uppstått ett problem i mina nätverksintställningar för tcp/ip. Jag kan inte skriva några siffror i fälten för ip-adresser.

Jag har provat att installera om windows utan resultat. Finns det något annat att göra än att formatera om?

Carlos Cadalso

Är det inte fel med tangetbord? Ja! jag vet är det kan bara en dum fråga. Men det finns ju inte dumma frågor. Eller hur? :-)

Står det något där nu? Är det rätt anslutning? Har du flera? Är den aktiverad? Vart är det du försöker ändra?

Ciao,

Anders

Oscar Andersson

Jag försöker att ange en fast ip-adress, dns och gateway, inget av dessa fält verkar vara editerbara. Det går inte ens att ställa markören där.

Jag är ingen lamer så jag vet hur det borde fungera och det är inget fel på tangentbordet. Felet verkar helknäppt.

Carlos Cadalso

Ursäkta mig men först måste jag klargöra något:

1- När man svarar på någons fråga så utgår man att den som ställer den är i behöv av hjälp.

2- Nej vi tror ej att du är en lamer. Ingen av oss är det.

3- Det finns ej dumma frågor. Visserligen inte heller dumma svar. Vara mindre bra svar och svar som ej duger för den som söker den

Det var inte så dumt att misstänka att det var fel på tangentbord. Det händer och mycket ofta. Jag t.ex. har fått massor av samtal av folk som inte lyckas med att t.ex logga in bara för att deras lösenord innehåll några siffor och NumLock var ej påslagen.

Nu räcker med tjatande :-)

Du kan prova att ta bort anslutning och skapa den på nytt kanske kommer det då att fungera.

Ha en bra dag!!

Oscar Andersson

Jag ber om ursäkt om jag verkade snorkig. Jag blev bara frustrerad för att jag inte fick rätt svar. :-)

Jag har provat att installera om tcp/ip protokollet.

Carlos Cadalso

Tja! det är ingen fara :-)

Du skriver att har provat att installera tcp/ip. Prova att ta bort hela anslutning och se om det hjälper. Och du har väl provat att starta om datorn?

Rättigheter i Win98, den var inte dum den =D

..men du har en poäng, frågeställaren kör väl Win98 eller ME va?

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Det finns en "Radiobutton" där man väljer om man vill ha en dynamisk eller ange en statisk IP-adress.

Är den radiobuttonen också "greyad", alltså man kan inte ändra den?

Mitt tips: Ta bort TCP/IP, starta om datorn och lägg till TCP/IP igen.

\\Anp

Oscar Andersson

Jag kör Win98.

Nej radiobuttonen är inte greyad och statisk IP-adress är vald. Fälten för ip-adress är då vita och ser ut att vara editerbara. Däremot ser inte punkterna ut som de ska. Ser mer ut som ett kort underscore_.

Carlos Cadalso

En fråga till :-) Är detta din enda dator eller sitter den på ett nätverk? Jag vara funderar om det är någon policy som slår till

Carlos Cadalso

Ok Oscar detta gör du om du vill och på egen risk:

- Gå in i Registret. Skriv regedit under Start -> Kör

- Leta efter en nyckel som heter HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Net Säkehetskopiera den genom att markera den och gå till Arkiv -> Exportera

- Ta bort den. Detta gör att du blir av med dina inställningar för din(dina) nätverkskort

- Leta efter en nyckel som heter HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\ICSharing Om du har en sådan gör samma sak som ovan alltså säkerhetskopiera och radera. Med detta tar du bort Internetsdelning

- Leta efter en nyckel som heter HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP\DhcpInfo00 Gör samma sak

-Leta efter en nyckel som heter HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\MSTCP Gör samma sak

-Leta efter en nyckel som heter HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\NetTrans\ Där kan det finnas flera undernycklar beroende på antal nätverkskort i ditt system t.ex jag har 0000 och 0001 under de nycklar sparas alla tcp/ip inställningar ex. ipadress o.s.v Gör samma procedur som ovan

-Starta om dator och börja på nytt med att lägga upp kort och protokol

Ha en bra dag

Oscar Andersson

Jag har lite svårt med en skärmdump på nätet just nu, men nästan exakt så här ser den undre raden i rutan för ip-adressen ut

____.____.____.____

d.v.s inte heldragen linje i underkant. Detsamma gäller för nätmasken. Det är det som skiljer från en normal dator.

Dator sitter normalt i ett nätverk med dhcp men skulle vilja koppla den till en winXP dator via en korsad rj45 och fasta ip-adresser.

Carlos Cadalso

Hmnn! Där skulle du ha börjat! Ingen gnäll :-) Då tror jag att det är DHCP delen som spökar. Om du ser min inlägg nedan så kolla i registret under nyckel HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD\DHCP\DhcpInfo00 Finns det där ett värde som hetter IPAutoconfigurationEnabled ? Är den satt till 1 ?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...