Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En elementär fråga


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

Jag har inte sysslat med bildläsare, men blivit ombedd av en pensionär att på hennes Windows 2000 installera en Colorado USB 19200 som förut suttit i en dator med Win98. Jag lyckades hitta en uppdatering till drivern, men bildläsarprogrammet accepterar bara win98 och jag hittar ingen uppgradering till det.

 

Kan jag i stället använda Adobe Photoshop? Eller förutsätter detta program att det finns ett för bildläsaren specifikt bildläsarprogram, som jobbar i bakgrunden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla bildläsare behöver en egen drivrutin, för att windows ska kunna prata med den. Drivrutinen pratar sedan med applikationen (tex Photoshop) via ett gränssnitt som heter TWAIN.

 

Kan jag i stället använda Adobe Photoshop?

Inte istället för drivern, men istället för det (ofta) dåliga program som medföljer när man köper en scanner.

 

Eller förutsätter detta program att det finns ett för bildläsaren specifikt bildläsarprogram, som jobbar i bakgrunden?

 

Ja, det måste finnas en drivrutin.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

Ett tag sen du skrev men ja skriver ändå. Nu kanske jag e ute och cyklar men min första reaktion är, om nu xp e byggt på 2000, att detta kände jag igen. Jag provade att installera ett nyinköpt progg, MS, men det vägra att installera för att jag inte hade w98:a. Efter ett bra tag gjorde jag som så att jag högerklicka på .exefile och valde, hmm, egenskaper tror jag det är och valde att köra progget i w98:a kompabilitet och vips funka "skiten".

 

Lycka till (du har nog löst problemet redan) /Håkan H

 

[inlägget ändrat 2003-02-19 14:53:25 av Håkan H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...