Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prestanda på hårddiskar


jonasn

Rekommendera Poster

Behöver skaffa en extra disk. Funderar dock på vad som är mest prisvärt: Är det lönt att betala extra för ATA133 och/eller 8 MB cache? Vilket gör mest för prestandan?

 

Och är Maxtor eller Seagate det bättre valet?

 

Jag vill handla på komplett eftersom jag har lite slantar tillgodo där, men när det gäller 120GB-diskar har de bara Maxtor med ata133 och 2 MB cache eller Seagate med ata100 och 8 MB cache av de diskar jag har kvar i urvalet.

 

Eller ska jag kanske slå till på en Maxtor 160 GB.. hmm.

 

Nå. Vad ska jag alltså prioritera bort, Ultra ATA 133 eller 8 MB cache? Just nu lutar det nästan åt någon av maxtors diskar med ATA133 och 2MB, om ingen hejdar mig.

 

 

//jonasn - redigerar film

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gillar jag maxtor bättre.

 

Jag vet inte om man egentligen märker någon skillnad på ata100 och ata133, utan mer cache tror jag gör större nytta....

 

Tänk också på att din kontroller måste klara ata133 om du tänkt köra en sån disk....

[inlägget ändrat 2003-01-28 09:36:07 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, har nu ändrat min liggande order med obekräftat leveransdatum till en Seagate Barracuda V 120GB med 8 MB cache och ATA100 för 1512 kr + frakt.

 

Är inte helt säker på att jag skulle ha prioriterat 8 MB cache framför 40 GB extra dock:

 

Maxtor 160GB med 2 MB cache och ATA133 för 1835 + frakt är ju onekligen intressant.

 

Och innan ni rusar till komplett.se i tron om superbilliga diskar vill jag berätta att jag har dragit av de 450 kr jag hade tillgodo från min förra affär med dem.

 

 

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-28 12:02:59 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...