Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux/Samba och en winnt PDC?


me

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar hur jag skal konfigurera samba på en linuxdator i ett windowsnätverk...

Det jag är rädd för är att mina experiment skall störa den dagliga driften i vårt primära nätverk. Det är en PDC win NT4 server med sp6a. Den är också WINS-server. jag önskar att användarna skall godkännas av NTservern, men använda kataloger på Samba-servern. Jag tänkte att linuxburken skulle kunna vara en egen domän, är det då i så fall en smal sak utan att något står på spel på PDC(NT:n). âr det ngt annat i linuxmiljön(utanför samba) som måste slås av när man skal blanda windowsmiljö med linux?

Mvh ME

Ps. Vilka parametrar i samba konfig är dom kritiska i förhållande till att inte störa PDC:n win NT Ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver i stort sett inte tänka på någonting, samba blir inte wins-server eller något annat om du inte ber den genom att lägga till rader som

 

' wins support = yes ' (startar som wins-server)

 

 

Men för att användarkontrollen ska ske mot en PDC måste du ha med detta i [global]:

 

' security = server '

 

och raden

 

' password server = * '

 

stjärnan gör att den automatiskt letar efter en PDC att verifiera mot, du kan ersätta det med namnet på PDC'n om du vill.

 

Kom ihåg att samba-servern måste kunna logga in mot PDC'n, efterssom lösenordsverifiering ser ut att komma från samba-servern i stället för från klienterna.

 

Lycka till!

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

• Vad står egentligen ordet server i security -linjen för?

• "Kom ihåg att samba-servern måste kunna logga in mot PDC'n..." betyder altså at jag måste lägga in namnet på sambaservern i Servermanagern i NT?

 

Er det rätt att: 'Authentication method' är 'Domain' - och vad betyder det.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-28 11:23:05 av ddesign]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, glömde skriva i mitt förra inlägg att du även måste ha med

 

' encrypt passwords = true '

 

i global. Du måste även ha smbpasswd med användarna i. Du kan läsa mer ingående med 'man smb.conf' och 'man smbpasswd'.

 

Du kan ha fyra olika sätt för 'security':

 

share - ingen användarkontroll görs, den delar ut till vem som helst

 

user - användarkontrollen görs mot linuxburkens konton

 

server - som sagt, användarkontrollen görs mot en annan server

 

domain - ungefär samma som server, fast med några nackdelar. Kommer dock inte ihåg vilka :)

 

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...