Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad ska man köpa till ett hemnätverk ?

Belse

Recommended Posts

Hej!

Tänkte pilla ihop 2 datorer hemma så jag kan köra nätverk + att man ska kunna surfa båda 2 på mitt ADSL.

Jag har hört att netgear ska sälja bra saker för detta, men jag vet inte riktigt vad man ska köpa ( finns så mycket så jag blir bara förvirrad när jag läser :D ).

Är det någon som kan ge tips på nån bra produkt till ett sånt nätverk ?

Tänkte mig en prislapp på ca 700:-

Bosse-i-skogen

Hej!

Har du Win XP i båda datorerna och kan stå ut med att datorn med Internetanslutningen måste vara i gång för att du ska kunna surfa från den andra så behöver du inget mer än ett nätverkskort i vardera dator + nätverkskortet för ADSL i den ena och en korsad nätverkskabel imellan.

Jag vill göra saker och ting enkelt.

Bosse

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

[inlägget ändrat 2003-01-27 23:08:42 av Bosse-i-skogen]

Tackar för svaren!

Den netgear RP614GE verkar högintressant för mina behov.

Bosse, jag kommer att köra XP på den ena datorn och win98 på den andra, den är så slö så jag tror bara det blir strul med XP på den, det är en PIII 500

Även D-Link DI 604 verkar bra, nu har jag nästan fått ett nytt huvudbry :D

Tackar igen !

Hmm, såg precis att D-Link DI 604 har full duplex medan netgear har halv, är det inte bättre med full, så det går lika snabbt åt båda hållen ?

[inlägget ändrat 2003-01-27 23:31:29 av Belse]

Netgear har full duplex. Vad jag dock reagerade på (om det nu stämmer, uppgiften från dustin) var D-linkens bakplanshastighet, som bara var 15Mbps (vilket är ganska oimponerande).

Bosse-i-skogen

den är så slö så jag tror bara det blir strul med XP på den, det är en PIII 500

Sluta!

Jag kör Win XP på min andra dator också som är en 400 mhz med 128 i ram och 8 mb på grafikortet. Några effektkrävande spel går väl inte så bra, (har aldrig provat) men annars har jag inga problem.

I valet mellan att ha ett nätverk med en av datorerna med Win 9x och ett nätverk med Win XP på båda kan jag rekomendera det sistnämda.

Jag har provat båda varianterna och med Win 9x inblandat så krånglade nätverket något fruktansvärt!

Nu krånglar det aldrig. Startar datorerna och nätverket fungerar direkt och håller kontakt hela tiden.

Detta var lite reflektioner angående nätverk från:

Bosse

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

Ha ha ha :D, ok, får testa att slänga in XP på den....

Har för mig när jag skulle göra det en annan gång så strulade det med mitt abit moderkort, har något som heter HPT366, och det hade inte XP stöd för, finns antagligen drivers att ladda ner, så det ska jag söka efter och göra ett test igen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...