Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ang. de olika DVD-standarderna

Goernyz

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem med att utläsa en specifikation av min DVD-brännare som jag har inhandlat. Vilken standard borde denna specifikation stå för? Är den felaktigt skriven?

"DVD-brännare (DVD+RW) CD x32, CD R x12, CD-RW x10, DVD-R x2,4, DVD x8"

Tacksam för alla svar och synpunkter.

Verkar onekligen lustigt, bättre om du skriver vilket märke och modell brännaren är så kan man kolla upp exakt vad den klarar. Att anmärka på är juh att DVD+RW kom före DVD+R och att det alltså finns brännare som klarar DVD+RW men inte DVD+R (dumt värre) - kan vara en sådan som då istället tar DVD-R som icke återskrivbart media?

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

om jag ska försöka tolka det där så är:

(DVD+RW) att det är en DVD brännare och en RW brännare (i det här fallet en CD-RW)

den klarar av att bränna

CD-r

CD-rw

DVD-r

Visste inte att det fanns (har i och för sig inte kollat men) DVD brännare som inte klarar av DVD-RW eller DVD+RW.

Vill du vara säker så nog märke och modell bra att ha

Tjoff

Tack för era svar!

Jag har fått hjälp av en vän att kolla vad det är för märke och modell:

DVD-RW DVD6001 XP Philips 12x10x32x8x2

Om jag förstår det här rätt, så måste specifikationen "DVD-brännare (DVD+RW) CD x32, CD R x12, CD-RW x10, DVD-R x2,4, DVD x8" vara felaktigt skriven, eftersom man kan tolka den som man vill?

Jag ville tolka den som att det var DVD+RW som angav standarden eftersom det stod inom parantes.. ?

Återigen, tack för era svar!

/G

Jag ville tolka den som att det var DVD+RW som angav standarden eftersom det stod inom parantes.. ?

Enligt Philips verkar det juh vara så - dvs den klarar _endast_ DVD+RW - ingenting annat. Varför det står DVD-R 2.4x vete tusan, dom kanske bara menar hastigheten den klarar att bränna DVD-skivor med, och i det här fallet är det då bara DVD+RW som gäller?

Som sagt, det finns DVD+RW-spelare som inte klarar DVD+R, eftersom det formatet kom senare...

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Jag har nu inhandlat både en DVD+RW skiva samt en DVD-R bara för att verkligen se vad som fungerar och ej.

Brännaren går enbart att bränna DVD+RW med! Alltså tolkade jag den, lekman som man är, på ett riktigt vis.. med hjälp av tur!

Nu är frågan: Borde jag kunna få ut kostnaden för den felaktigt inköpta DVD-R -skivan som jag inhandlade? Eftersom de faktiskt skrev ut en felaktig specifikation? Eller är den felaktig??

.. denna djungel av standarder och format gör mig oerhört tveksam till fortsatt IT-utveckling. ;)

Tack för era inlägg!

/g

CJ Björkdahl

Du skall inte misströsta!

Under årens lopp har det utvecklats en massa olika mänskliga språk, skrivsystem och fonter.

Ändå förstår vi varandra någorlunda på denna planet...

Tror att DVD-"problemet" kommer att lösa sig tillslut.

(Kolla hur många standarder en vanlig CD-brännare kan bränna! Minst 10 stycken! Och detta klarar "alla" apparater att bränna/läsa idag.) Nemas problemas.

Så blir det sannolikt inom kort med DVD också..

(Skivorna passar åtminstone rent fysiskt i olika spelare, det gjorde inte videokassetterna förr: VHS, BetaMax, Video2000 hade alla olika kassetter, och därmed spelare/"skrivare"..)

MVH

pedagogen

Lite mer info om standards etc för den intresserade:

DVD+R standarden stöds av bl a Philips och HP m fl. I DVD+R ingår DVD+RW formatet som t ex är bättre än DVD-RW om man behöver redigera innehållet. Man behöver dessutom inte stänga diskarna (finalize disc) för att kunna spela skivan i en DVD-spelare. Dem flesta moderna stationära DVD-spelare stöder avspelning av både DVD+R och DVD-R formatet.

DVD-R stöds av t ex Pioneer och Panasonic (som även har sitt eget format DVD-RAM).

Sen finns det spelare från bl a Sony och NEC som klarar båda formaten.

Än så länge är DVD-R skivorna billigare, men priserna på DVD+R håller också på att sjunka.

Mvh

Jimmy

[inlägget ändrat 2003-01-28 23:55:21 av dotgif]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...