Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Montera Kylfläns.


åGGe

Rekommendera Poster

Hejsan, jag funderar på att köpa en ny kylfläns + en tyst processorfläkt till min 1,4Ghz Athlon.

 

Är det svårt att montera? Vad bör man tänka på? Behövs kylpasta eller vad det heter.

 

 

tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flänsen kan vara lite bökig att montera, särskilt om du bara har en pigg på moderkortet som man hakar fast flänsen på, man brukar få använda en skruvmejsel för att få kraft att haka fast den. Om du har tre piggar, så kolla att flänsen också har det, jag iaf lyckas sätta fast den enklare med fingerkraft.

 

Kylpasta bör man ha så att värmeledningen blir så effektiv som möjligt, men kom ihåg att det ska vara ett ruskigt tunt lager, en pytteliten droppe som du kan smeta ut med ett rakblad. Dom gånger jag köpt fläkt o fläns så har det följt med en liten påse eller tub med pasta, annars är Arctic Silver den mest kända kylpastan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,4Ghz Athlon är en av de cpu som blir varmast så en tyst fläkt är inte den lättaste att hitta som räcker till att kyla den skulle tro att en lågvarvig 120mm är det bästa plus en stor kopparfläns med silver-inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kyler min 1400 Athlon med en Papst 80mm-fläkt som enligt specifikationen ger 19 dB i ljudnivå. Om man vill ha en så tyst maskin som möjligt får man tyvärr kompromissa lite med kylningskapaciten (om man inte vill lägga en förmögenhet), min cpu ligger runt 55-60 grader vid normal användning. Jag anser att det är helt OK då datorn nu är avsevärt tystare än tidigare. En fläkt som drar in luft i lådan är dock att rekommendera och där fungerar samma fläkt bra. Jag kör dock en 120mm som jag dragit ner hastigheten på.. susar lite lätt men inte det vanliga högfrekventa ljudet.

 

Mvh

Pihl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...