Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska köpa MB+CPU+minne, lite funderingar:


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har inte hunnit sätta mig in i vad som är bra och prisvärt ännu, hoppas på lite tips här.

 

Mitt moderkort Abit BF6 krasade när jag skulle installera ny processorfläkt, trots stor försiktighet!! Så tolkar jag det, eftersom datorn kan startas men den jobbar inget alls, inte ens BIOS-sekvensen visas :( Så nu får jag skaffa nytt vare sig jag vill eller inte, lite vill jag, men inte plånboken :)

 

Jag är bestämd på ASUS moderkort, med en P4 2.4GHz 533MHz Northwood, frågan är vilket chipset som man bör ha, är det flödigt att ha Intel E7205, dyrt är det iaf. Är Intels P4PE ett klokare val (eg mer prisvärt)? Eller är det andra kretsar som är att rekommendera framför dessa, kanske Nforce t ex? Fördelar och nackdelar?

Krav är att det ska vara USB2, Serial ATA helst, ingen fläkt på norra bryggan, samt en bra konstruktion/layout av moderkortet.

 

Jag tänkte köpa PC3200-minnen på 400MHz, går det bra trots att ASUS säger max PC2700 i sina specar?

 

Sen undrar jag om det är någon som köpt en P4 Northwood med den boxade fläkten, hur tyst är den egentligen? Min erf av Intels fläktar är den PII Celeron 800MHz jag köpte boxad för ett år sedan, nästintill knäpptyst och kändes väldigt "stabil". Den P4 jag nu tänkt är också boxad, hur är den?

 

Mvh Gunnar.

 

[inlägget ändrat 2003-01-25 16:01:45 av *Johan24*]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag om det är någon som köpt en P4 Northwood med den boxade fläkten, hur tyst är den egentligen?

 

Yes! Den är mycket bra, hög kvalitet och finfin kylförmåga... den är väl inte knäpptyst - men definitivt den ljudkälla som lät minst i min dator innan jag började byta ut alla andra ljudkällor. Och eftersom en boxad P4 i princip är billigare än en oboxad så har du inget att förlora på att testa... komplett.se har btw rea på P4 2.4 just nu såg jag.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmos har jag nollställt, utan skillnad.

Det syns inget på skärmen när man startar datorn, men hårddisken verkar inte jobba heller, cd-spelare mm som brukar varva upp i starten gör inte det.

Jag ska prova att plocka ut alla kort, sist även grafikkortet och se vad som händer.

Jag har sett att det fortf finns moderkort till Socket370, för 600-1000kr, ganska billigt och säkert slipade kort då de säkert är av med eventuella barnsjukdomar.

 

Jag skulle nog vilja ha Asus P4G8X men inte nödvändigtvis Deluxe-modellen som verkar säljas överallt för >2300kr. Var kan man hitta den lite bantade modellen tro, och hur mycket billigare är den isf?

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att det blev så här när jag skulle byta processorfläkt, och att datorn inte ens går igenom BIOS-sekvensen som brukar visas (oavsett om cpu är installerad eller inte), så borde det vara moderkortet som tog stryk vid montaget. Minnena kom jag aldrig när.

Jag använder en adapter för processorn eftersom moderkotet har Slot1 och processorn Socket370, det är ett instickskort som man stoppar i vinkelrätt mot moderkortet, vilket gör det dumt att byta fläkt utan att ta ut kortet, vilket jag gjorde ;( Det kan lätt uppstå böjmoment mellan moderkort och instickskort när man sätter på fläkten från sidan så att säga, och fläktens byglar var väldigt svåra att få dit på processorsockeln, så..

 

Men kom gärna med fler tips, jag ska prova ditt förslag enligt ovan innan jag beställer nya prylar.

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...