Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst


Ingo66

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag problem att få mitt trådlösa nätverk att fungera. Jag har följande utrustning:

 

D-Ling 804 Router

(192.168.0.1)

Laptop Acer 434 med inbyggt trådlöst nätverkskort (192.168.0.10)

Stationär dator

(192.168.0.100 - uttdelat via DHCP)

Aironnet AP4500E accesspunkt (modell äldre 2 Mbit/s)

(192.168.0.99)

 

Problemet är att min bärbara dator inte får kontakt med routern (inget svar vid Ping). Från den bärbara datorn kan jag dock pinga övriga adresser i nätverket utan problem. Från accesspunkten kan jag pinga både routern och den bärbara datorn utan problem (!!)

 

Vad kan vara fel?

 

 

 

/Ingo66

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Okey! Jag tror att din D-Link router blockerar din ICMP request (alltså Ddin Ping) från just din trådlösa nätvetkskort. Det kan bero på att det utförs en MAC addres kontrol. Jag letade efter något svar på D-link hemsida och fick fram följande:

http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=882&question=D-Link%20DI-804%20ICMP

 

[Tilläg]

Nu har jag studerat din frågra lite till och den som jag pratar övan är lite "goja" måste jag erkänna. I DI-804 finn ej en sådan funktion.

Jag tänker nu fråga om din laptop får IP från DHCP eller är den inställ manuellt?. Om manuell så finns det ett alternativ: att under "Avanced setting -> Static routing" lägga till en post i routing table

 

[inlägget ändrat 2003-01-25 16:08:26 av C@rlos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...