Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Leta rad och Till vänster i Excel


Radiogogo

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

Så är man här igen med en fråga som hör till den serie- och resultaträknare för bowling jag fått hjälp av XL-Dennis att få funktionsduglig.

 

Nu är det en detalj som återstår och det är att återge den högsta respektive lägsta serie som spelats i sin helhet, ( från ruta 1 till 10 ).

 

Med den högsta är det inga problem och då använde jag mig utav "=LETARAD(MAX(P:P);P:Q;1;FALSKT)" och kopierade sedan den för varje kolumn som krävdes, ( resultaten ligger kolumnvis per serie).

 

Men med att finna den lägsta serien måste jag återigen ha hjälp då det i summeringen återfinns icke spelade serier som redovisas som noll, ( resultaten förs över automatiskt därav nollan ), och då väljer "LETARAD(MIN" naturligtvis de.

 

Har försökt nästla in en OM-sats men lyckas inte få till det. Någon som har en idé om hur jag kan få bukt på detta?

 

Bara som ett förtydligande: jag vill finna det lägsta totalresultatet och den summa som återfinns närmast till vänster om den.

 

Än en gång, tack på förhand!

 

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

 

[inlägget ändrat 2003-01-24 13:05:37 av Radiogogo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ersät min med MINSTA

MINSTA(p:p;ANTAL.OM(p:p;0)+1)

 

eller fullständigt:

"=LETARAD(MINSTA(p:p;ANTAL.OM(p:p;0)+1);P:Q;1;FALSKT)"

 

Kommentar

Minsta= det n'te minsta talet

ANTAL.OM(p:p;0) = hur många 0'or

n= antal 0'or + 1

 

Dvs vilket är det minsta talet förutom 0:or

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MH!

Tyvärr var jag lite otydlig.

 

Det jag har är 1 kolumn med en total och 10 med "omgångsresultat" i stigande ordning, ( d.v.s. från ruta ett till tio ), för varje spelad serie.

 

Sedan så följer alltså rad för rad med samma mönster där alla resultat förs in automatiskt från ett annat kalkylblad vartefter serierna spelas. Där det ännu inte har spelats något så blir det m.a.o. automatiskt nollor hela vägen ned och det är dessa jag vill undvika.

 

Givetvis finns risken att han "nollar" av "egen kraft" redan i ruta ett vid någon serie men det är knappast troligt. Skulle så bli fallet får jag återkomma *skratt.

 

Vad jag vill är att finna den lägsta totalen i kolumn och sedan vad som står till HÖGER, ( i.o.m. att jag gjort vissa förflyttningar på kalkylbladet ) om den kolumnen, ( Q ).

 

Hoppas jag förklarade mig bättre denna gång men än en gång ska du ha tack!

 

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

 

[inlägget ändrat 2003-01-24 14:17:04 av Radiogogo]

[inlägget ändrat 2003-01-24 14:22:30 av Radiogogo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra till en 2:a i "kolumnindex" så borde det gå bra.

 

=LETARAD(MINSTA(P:P;ANTAL.OM(P:P;0)+1);P:Q;2;FALSKT)

 

*******övertydlig****************

Antal 0:or

n=ANTAL.OM(P:P;0)

 

Vilket är det minsta talet i kolumn p SOM INTE ÄR EN 0:a?:

i=MINSTA(P:P;ANTAL.OM(P:P;0)+1)

 

Hitta raden där i står i kolumn P och returnera värdet till höger:

 

=LETARAD(MINSTA(i;P:Q;2;FALSKT)

eller

=LETARAD(MINSTA(P:P;ANTAL.OM(P:P;0)+1);P:Q;2;FALSKT)

*******slut övertydlig*******

/M

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...