Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vinande hårddisk


PsYteAk

Rekommendera Poster

Har en IBM disk på 60gb (7200rpm) som har börjat att för mer väsen av sig än vad den gjorde från början. Det är inget vibrationsljud utan det är själva disken som viner.

Den har haft en bra temperatur så det kan inte bero på överhettning.

Det jag undrar är, om en disk kan börja låta på detta sätt av någon annan anledning? Kan det t.ex. vara så att jag har börjat fylla den lite väl mycket el. att något av mina två installerade OS har blivigt instabila?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är något fel på mjukvaran eller att disken är full. Det vinande ljudet kommer väl från motorn som drar runt skivorna i hårddisken, så motorn kanske är sliten. Kan vara läge att säkerhetskopiera alla viktiga data om du inte gjort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det t.ex. vara så att jag har börjat fylla den lite väl mycket

 

Mot all förmodan så blir inte en hårddisk tyngre eller får förändrade mekaniska förhållanden på grund av fyllnadsgrad. Man skulle kunna tro att en rå aktionrullei DivX format a typ Terminator 2 skulle väga mer än en soft, mjuk film som Amelie från Montmartre (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain), men så är icke fallet.

 

 

 

 

Ärligt - ladda hem DFT från .aaargh, min länk funkar inte längre...

 

men här är den:

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

 

Och pass på att även ladda hem "Feature Tool".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terminator 2 skulle väga mer än en soft, mjuk film som Amelie från Montmartre ... men så är icke fallet.

Men hallå!? Varför ska jag då defragmentera!? Det gör man ju för att fördela filerna jämnt över hårddisken så att det inte blir obalans.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz goin' ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...