Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Låsa upp filer utan att starta om datorn

dllg

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett klurigt problem som jag vill ha hjälp med. Det händer rätt ofta att ett program kraschar och med det så låser den en fil på fil-servern. Eftersom flera användare använder fil-servern vill man slippa att starta om den varje gång detta händer.

Jag har testat att skriva ett program som använder sig av UnlockFile(..) i <windows.h>. Men eftersom jag inte vet exakta byte som blivit låsta misslyckas detta. Jag har även hittat ett program på internet som heter fileSpy som hävdar att den ska göra det jag vill, men tyvärr får jag bara meddelandet "Unable to initialize network." och programmet startar inte.

Har ni någon lösning på problemet?

• 2 weeks later...

Hej,

Låter väldigt konstigt att du skulle behöva starta om din fil-server varje gång ett program kraschar. Händer väl titt som tätt att applikationer strular. Måste i så fall bli många omstarter du gör varje dag kan jag tänka mig.

Är det en användares program som kraschar menar du eller är det något program på servern?

mvh,

Marcus

• 2 months later...

Hej,

Nej jag behöver inte starta om fil-servern varje gång ett program kraschar utan endast om man använder ett program som låser en fil. Programmet (tex en text-editor) låser en fil man skriver i för att inte flera användare samtidigt ska kunna skriva i samma fil.

Om nu det program som låst filen kraschar går det inte att komma åt den filen. Jag måste alltså starta om fil-servern för att kunna öppna filen igen. Vet någon ett sätt att "låsa upp" filen?

/Daniel

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...