Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika hastigheter?


Speedolino

Rekommendera Poster

Kan man ha olika hastigheter på DDRam? Jag har 256 333mhz och ska köpa 256 266Mhx. Kommer detta att fungera??

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det fungerar, men det går inte att köra det sammanlagda minnet snabbare än det långsammaste av dom.

 

Sen vet jag inte hur det är med dom nya Nforce2-modermackorna, dom har juh dubbelkanalig minnesbuss, så där är det möjligt att man bör ha 2 st av exakt samma typ för att det ska funka stabilt ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte tillägga ungefär vad axel g skriver - dvs självklart är det inga problem att köra ett 333 å ett 266 tillsammans i 266, då båda klarar den hastigheten.

 

Samtidigt är det inte helt omöjligt att du kan överklocka 266:an till 333 och köra båda i dessa - men det krävs en rätt stor mängd stabilitetstester för att vara säker på att det fungerar bra, om datorn nu ens startar upp i denna konfiguration.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

Den fungerade alldeles utmärkt. Dom körs i 266.

Installerade en ny Cpu fläkt också. Det första datorn gjorde när jag startade den var att den lät som en ambulans och skrev att jag borde stänga av datorn eftersom det inte fanns någon CPU fläkt. Jag startade datorn och startade Fuzzy Logic4 och där såg jag att temp var 41grader dvs ca 20grader mindre än vad det brukar vara. Men hur kommer det sig att datorn inte känner av fläkten trots att den snurrar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har en ny fläkt som inte ansluts till moderkortet? Eller så har du anslutit den till fel kontakt på moderkortet? Eller så kan den helt enkelt inte sända ut varvtalssignaler? (dvs har bara två istället för tre sladdar)

 

Går juh att stänga av varningen i BIOS Setup om man har en dylik fläkt...

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kan vara att du inte enable på fläktövervakningen (heter något jag inte minns) i BIOS så att datorn känner av att fläkten.

 

När jag satte dit en Tt Silent Viking fläkt i min dator, så fick jag disable fläktövervakningen. Datorn trodde nämligen att fläkten inte fungerade och tjöt i starten.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...