Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket språk i databaser?


booscar

Rekommendera Poster

Vilket databasprogram ska man välja om man ska ligga på ca: 5-10 000 SQL rader.

Ska man köra Oracle eller SQL Server 2000. Står i valet och kvalet. Har fattat att ex MySql är mer för lite mindre antal rader. Stämmer detta?

 

Har Ni några bra förslag på databasanalysprogram som även kan gå igenom relationsdatabaser med ett 50 tal koefficienter och räkana på olika variablar där?

Tacksam för svar.

 

 

/booscar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är rader i tabeller du menar så klarar definitivt bägge databashanterna av det (förmodligen även MySQL?) utan problem.

 

Själva kör vi som mest en 15GB databas med ganska många miljoner rader i ca 2000 tabeller på en MS SQL.

 

Men du skriver "SQL rader" så du kanske menar rader kod. Men då spelar databashanteraren mindre roll. Du bör definitivt välja SQL som språk, istället för något proprietary-språk (bra svenskt ord saknas?).

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att ge några rättvisa råd utan att veta mer om hur databasen ska användas.

 

Jag själv hade valt Oracle, av prestanda-skäl och för att det är Oracle jag har sedan tidigare. Ingen tvekan!

Oracle Lite är dessutom en utmärkt Client-databas.

 

Oftast är det den omgivande systemmiljön som avgör vilken databas man väljer, vilket kan göra SQL Server 2000 till ett självklart val för dig.

Finns det tex. ett bra applikationsstöd för det ena eller andra i övriga system, så blir det lätt, eftersom det är tiden för utveckling och integration som kostar mest.

Det är också viktigt att värdera hur mycket support som ingår i licensen och hur många andra support-kanaler det finns. SQL Server 2000 verkar ju ha fått hygligt stor spridning och då är det ju lättare att få svar på tex. eforum.

 

Kontakta återförsäljarna och be om en "skarp" demo i ditt eget system.

 

Toad är ett hyfsat smidigt databas-verktyg. Det finns både i gratis- och inte-gratis-version.

 

Lycka till!

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medade inte tabellrader. Menade SQL programmeringsrader.

Nu finns det ju olika SQL variationer. Som jag fattar är det Oracle eller SQL 2000 Server som ska vara de allmänt föredragna. Jag undrar därför vilken av de som var smartast att lära sig.

Om programmet utvecklas kanske det blir mer än 5-10000 rader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå vad du menar med SQL progammeringsrader?

 

Skall du typ gör 5-10000 anrop mot databasen med typ SELECT/INSERT/UPDATE?

 

Eller menar du att du skall skriva ett program i typ VB som skall anropa en databas och det programmet kommer att innehålla 5-10000 rader VB-kod?

 

Eller är det så att du skall bygga en massa SP som kommer innehålla 5-10000 rader kod?

 

Du måste ge oss mer info om vad du skall göra och vad du skall ha din databas till, det kanske är så att till och med lilla ACCESS klara av det du vill! I vilket fall som helst så lär både MS SQL Server och ORACLE klara av dina behov och önskemål.

 

Valet faller mer på redan befintlig miljö, samt "religon".

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i den (o)lyckliga situationen att hårdvaror etc. ska köpas helt nytt.

 

Databasen ska se ut ungefär som ett avancerat aktieprogram, Med omvärldesanalyser, Gamla data från flera år etc. Anta att omvärlden har ca 50-100 faktorer för varje enskild aktie.

Och att dessa ska vägas olika. Helst då att man kan testköra hur de ska vägas.

 

Om Ni förstår vad jag menar...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en massa arbete att få ihop det, men MS-SQL eller Oracle fixar det utan några som helst problem. Även MySQL borde fixa det, men den kan i dagsläget inte Stored Procedures och Triggers vilket jag anser är helt nödvändigt för att göra det så smidigt som möjligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en hyfsat stor multipel regressionsanalys ni har framför er.

 

Det finns en hel del bra statistiska analysverktyg på UNIX, där också Oracle är väletablerat.

Använd så många färdiga lösningar som möjligt, så blir det garanterat billigare.

 

Sök vidare på universitetens och högskolornas sajter. Där finns det liknande case som säkert redan är helt el. delvis lösta.

 

/Lars

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Håller med Sudden. Valet av databasmotor känns lite egalt om du ändå inte kommer att köra beräkningarna där. Och om du ändå är beroende av andra programvaror som skall behandla datat är det nog bättre att fokusera på deras krav först.

 

Dock måste jag bara tillägga att för att få bästa prestanda ur Oracle behöver man faktiskt kunna produkten riktigt bra. Oftast kräver det att man ha en DBA involverad tidigt i processen (iofs inte enbart för Oracle...).

 

Vi kör en hel del finansiella applikationer som använder SQL 2k som back-end. Funkar klockrent. Oftast är det i den egna sql koden som man vinner mest prestanda, och inte valet av dbms.

 

/foo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka för de svaren jag fått. Beräkningar ska iofs ske, utifrån koefficienter och varialbars vikt. Återkommer säkert med frågor i framtiden, då det verkar vara en kunnig panel här på idg.

Kommer att följa forumet med intresse.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...