Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefon i datorn


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet inte om det här är rätt forum att fråga om detta i men jag hittade inget annat som verkade lämpligt.

 

Vad jag undrar är hur jag kan koppla in telefonlinjen till datorn och använda datorn som telefon. Jag förstår att jag måste ha ett modem och någon programvara men kan det verkligen vara så enkelt?

 

Det ska fungera så att när jag får ett samtal ska programmet i datorn ge en signal och så ska man kunna välja att svara på samtalet osv. Sedan ska man tala i en mikrofon och samtalet ska komma ut i högtalaren.

 

Är det här omöjligt att göra till en rimlig kostnad?

 

Tacksam för svar :)

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Visst kan man fixa detta, men varför inte hellre skaffa en högtalartelefon?

 

Dessa är inte särdeles dyra idag, fungerar mycket bättre än datorn för telefoni samt behöver inte bootas när det ringer... ;-)

 

Jag fick med förresten ett dylikt program en gång i tiden (1996) till mitt USR-modem, men programmet fungerade inte ordentligt. (Det fungerade, men det var inte särskilt användarvänligt etc.) Programmet kom från Dennis Bergström AB, om jag kommer ihåg rätt.. Kanske har de utvecklat det vidare? (Om nu firman finns kvar)

 

Annars finns det ett att ladda ner härifrån:http://tucows.archive.sunet.se/preview/197841.html

 

Men jag rekommenderar ändå att du köper en vanlig telefon istället..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det smartare att köpa en högtalartelefon men jag är en sån där som vill testa allting.

 

Sedan funderar jag på om inte datorn skulle kunna ta samtalen när man inte är hemma (min dator är alltid på), som en telefonsvarare och lagra rösten som en ljudfil på hårddisken.

 

Och har man bara rätt program så skulle ju allting vara möjligt, som jag ser det iaf. Massa funktioner som inte finns på en vanlig telefon.

 

Ska kolla på det där programmet du tipsade mig om, dessvärre har jag för tillfället inget modem installerat.

 

Tack för upplysningarna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så kom jag att tänka på en till grej. Nu kommer vi in på elektronik. Jag vet att det finns mikrofoner som är väldigt känsliga och tar upp allt ljud även från långa avstånd. Om man exepmelvis har den i taket så ska man kunna gå omkring i rummet och tala.

 

Det här tycker jag skulle vara väldigt praktisk, jag talar i telefon mycket. Det skulle vara smidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat programmet och det verka väldigt "cool" som det står i början.

 

Men vad ska man ha för modem egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Känsliga mikrofoner tar tyvärr upp även oönskade ljud. Så det bästa är väl att ha ett headset. Men (ytterligare än en gång) vanliga högtalartelefoner är ju konstruerade för detta..

 

Tänk förresten på att programmet är amerikanskt, och antagligen fungerar bäst på amerikanska telenätet.. Fast det har ju en hel del fräcka funktioner...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...