Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad på processorer


Patric Johansson

Rekommendera Poster

Patric Johansson

Om man jämför nedanstående processorer, vilken av dom är bäst? Finns det något test som visar lite statistik?

 

AMD Athlon 1,4 GHz

AMD Duron 1,533 GHz

 

Tack förhand!

 

/ProTeuS

Resistance is futile. You will be assimilated.
- citat från ”Star Trek - First Contact”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inget test. Athlon är den avgjort bättre av de två, oavsett om det är en Thunderbird eller Palomino. Kommer inte ihåg på rak arm vad som är skillnaden mellan Athlon och Duron men Duron är en processor för budgetsegmentet och 133 MHz extra räcker inte på långa vägar för att kompensera prestandaförlusten detta innebär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patric Johansson

Det där vet jag iofs också :)

Men skulle bara vilja ha lite mer hur stor skillnaden är av ren nyfikenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Athlon processorn har större L2 cache än Duron processorn (snabbare), finns det verkligen en duron på 1.533GHz? har inte sett någon!

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Båda processorerna är obsoleta idag.

Köp en XP istället. Dessa finns för under tusenlappen.

 

När det gäller Duronen så kan man kompensera till viss del genom att höja FSB:n till 133/266 MHz. Min gamla Duron slog Athlon vid samma klockfrekvens om FSB:n var 133/266 på Duronen och Athlonen hade 100/200.

Åtminstone enligt Sandra.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patric Johansson

Nu var det inte så att jag var ute efter att köpa en processor utan mest en jämföring mellan två.

Lite hårdvaru statistik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Antagligen en upplåst Duron av något slag. (11.5x133) Duron har (sist jag kollade) 100 MHz FSB.

 

Så du undrar med andra ord om en ö-klockad duron på 1533MHz skulle slå en Athlon 1.4 GHz? Ja, det skulle den antagligen. I ett syntetiskt CPU-test där man enbart mäter råkraft i MIPS/MFLOPS. Men i verkliga livet (där cacheminnet gör skillnad i prestanda) så går Athlonen antagligen fortare. Du får väl köra lite benchmarking på din morfars dator och kolla vad den presterar. Det finns (ofta) exempel i programmen (som exempelvis Sandra) vad en Athlon 1.4 GHz presterar. Då kan du jämföra. Du hittar programmet på http://www.sisoftware.co.uk/sandra

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patric Johansson

OK, tackar!

 

Men jag tror inte den är överklockad, för i så fall är den fabriksöverklockad och hur ofta sker de?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din fråga är inte enkel att svara på

Duron, nya, har samma "kärna" som Xp, vilken har en heldel skilnader mot "gammla" atlon, duron.

 

En test jag körde för en tid sedan mellan en atlon 1200 dvs "gammla" atlon(133fsb)och duron 1100 "nya" (100fsb)på ett asus mb (A7V) med pc133 minne visade att duronen var "bättre".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...