Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HAR EN ROUTER SOM JAG INTE KOMMRE IGENOM


Yacob Hersell

Rekommendera Poster

Yacob Hersell

Hej

 

är verkligen inte insatt idet här men jag har ett problem...har ett nätverk med 3 datorer som e kopplade te en router. Men några jag snackat med säger att det är inbyggd brandvvägg i den. Så jag kan ej skicka filer, lägga upp server på counter strike osv. hur fixar jag detta? med software? HJÄLP plz

 

Ni kan även maila på svetsar_petter@hotmail.com

 

// Jacob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns här någon som kan hjälpa dig så är det bäst att du skriver vad du har för modell på din router, så blir det mycket lättare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen brandvägg i den, bara en portspärr.

Säg vad det är du vill göra så kan vi säkert hjälpa dig. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yacob Hersell

hej!

 

jo jag vill kunna göra så att jag e "öppen" kan itne så mkt om detta men alltså så jag kan tex lägga upp cs server, skicka filer på msn. alltid så e det nått i routern som stoppar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du vara vidöppen använder du DMZ-funktionen.

 

Vill du ha lite säkerhet får du öppna just portarna för de program du vill använda. Något mer avancerat dock...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yacob Hersell

hhej...igen

 

okej noise killer..men alltså kan du säga exakt hur jag öppnar mig? vad innebär det? e det stora risker / chanser att jag får "hackers" eller folk som kommer "in" i min dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DMZ innebär att all trafik till din routers IP vidarebefordras till din dators ip. Kopplingen blir helt transparant och det skulle motsvara att koppla din dator direkt till modemet.

 

För att Öppna portar loggar du in i routern genom att skriva dess ip i din webbrowser. Från början är användarnamnet Admin och inget lösenord (har jag för mig).

Sen klickar du på Advanced så visas Virtual Server.

Där anger du vilken port du vill öppna, och vilket ip-nr du ska öppna det till.

Låt säga att du har en webbserver på din dator, då bör du öppna port 80 mot din dators ip. Har du en ftp-server är det port 21 som ska öppnas.

Observera att för varje port du öppnar sänker du säkerheten gradvis. Se till att säkra upp de program som svarar på de öppnade portarna.

 

Ibland kan det vara lite trixigt att hitta vilka portar som ska öppnas, men vet du avsändar-ip:t kan du kika i Tools och sen knappen View log så ser du vilken port avsändaren försöker ansluta till. ;)

 

Var jag tydlig nog?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika lite i manualen. Men jag är ganska övertygad om att om du inte ändrat den så är den 192.168.0.1.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yacob Hersell

hmm...du? "password incorect" ... testat med 1234 som nån sa te mig att testa men samma svar där... skummt..vet du var man kan se var det är för pass lr så? eller så jag bara kommer förbi?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte din bruksanvisning??

Om jag inte minns fel ska du BARA fylla i Admin och INGET lösenord.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nån som vet!?

Japp. På fram eller baksidan finns det ett litet hål med texten Reset. Slå av routern, tryck in knappen i hålet (med en tändsticka eller nåt), slå på routern, håll knappen intryckt i sisådär 10 sekunder och slå sedan av routern.

Sen fungerar lösenordet admin.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...