Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara el


Chakotay

Rekommendera Poster

Nästa generation ska inte begöva betala för den smuts vi lämnar efter oss.

Det var synnerligen egendomligt - skulle vi redan nu kunna betala för 100.000 års kommande risker med, och bevakning av kärnkraftavfallet. HA, HA, HA...

 

De skamliga kärnkraftverken borde aldrig byggts och bör omdelbart avvecklas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 92
  • Skapad
  • Senaste svar
Jimmie Pettersson
Det var synnerligen egendomligt - skulle vi redan nu kunna betala för 100.000 års kommande risker med, och bevakning av kärnkraftavfallet. HA, HA, HA...

 

Hur långt gående effekter har de andra källorna vi använder idag då? Den globala uppvärmningen som leder till orkaner, stormar, översvämningar m.m. det kostar 10000 (en gissning, troligtvis mer) gånger mer i skador än övervakningen av kärnavfall.

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett förslag. Bygg en kraftstation som är vindkraftverk, vågenergikraftverk och undervattensströmverk i ett. Sen kör vi ut några stycken såna ut i havet lagom utom synhåll och drar en lång kabel in till land så slipper vi se dem överhuvudtaget och tar till vara på så mycket energi från havet och vinden som går.

 

Sen trycker jag också att vi svenskar borde forska mer på kärnkraften och se om det inte går att utvinna energi från strålning. Jag menar det verkar ju jättekonstigt om det skulle gå att stråla så pass mycket utan att att energi krävs. Om man hittar ett sätt att utvinna energi ur strålning så sitter vi ju där med 100.000 års batterier. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg en kraftstation som är vindkraftverk, vågenergikraftverk och undervattensströmverk i ett. Sen kör vi ut några stycken såna ut i havet...

 

Alla bäckar små.

 

Men detta är inte en lösning för Sverige. Det blåser för lite, för små vågor osv. Hur många miljoner sådan verk skulle behövas placera ut i havet? Vilka konsekvenser skulle det få för det marina livet?

 

I begränsad omfattning på en del platser i Sverige kan det löna sig med vindkraftverk. Det gäller bara att övertala lokalbefolkningen om att de inte låter, att de inte förstör horisonten, att fåglar inte blir köttfärs osv.

 

En gyllene dröm - solceller som delar på vatten till syre och vätgas. Vätgasen transporteras via pipelines dit där den behövs och förbänns i små bränsleceller. Problem:

Var skiner solen som mest?

Sahara.

Var finns det knappt något vatten?

Sahara.

Vilken gas är oerhört reaktiv och explodera lätt?

Vätgas.

Samt att tekniken inte är mogen än. Och likaså som att vi inte vill täcka kusten med vindkraftverk så vill nog ingen täcka Sahara med solceller...

 

:)

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oklart vad du menar med strålning, men om du menar den strålning som kommer ifrån kärnbränsleavfallet, så visst. Det forskas kring transmutationsreaktorer, som skulle kunna återanvända avfallet till att utvinna ännu mer energi ur det. Som en bonus så sänks också radioaktiviteten betydligt, och man får ett mindre farligt avfall att ta hand om efteråt. Tyvärr så ligger nog en transmutationsreaktor (för komersiell drift) några decennier in i framtiden, så här är ett intressant dilemma: Ska vi gräva ner avfallet när vi inom en inte alltför avlägsen framtid kanske skulle kunna använda det som energikälla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vindkraften kan vara ett bra komplement till övrig kraftproduktion, men inte något som ersätter kärnkraften, tyvärr.

 

Det finns som sagt delar av Sverige där de blåser en stor del av tiden, men inte så många och så obereonde av varandra att det skulle gå att ersätta några större mängder annan el. Klart dock att man ska bygga vindkraftverk, jag är inte emot dem, men någon ersättning är de inte.

 

Det finns flera problem med vindkraft, ett är den lokala opinionen. Sedan lämpligheten att placera i vissa miljöer. De är även ganska opålitliga i produktionen, försvårar lastbalanseringen av nätet. Med andra ord - inom ett närområde från en större vindkraftspark behövs ett stabilare kraftverk som balanserar den producerade effekten. Det går inte att balansera en vindkraftspark i Skåne med vattenkraft från Norrland.

 

Det är förövrigt inte någon billig el som vindmöllorna producerar.

Vågkraftverk är ej aktuella, för små vågor. Strömkraftverk, ny vattenkraft? Vilken älv ska vi förstöra?

 

 

/T

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-24 17:52:58 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vindkraft :) Utan Linköping finns fem stycken vindkraftverk uppställda. De snurrar inte många veckor per år! Antingen blåser det för lite men tro inte de snurrar som attan när det blåser stark vind! Nej, då är måste de stänga vindkraftverken för att de inte ska ta skada. HAHAHA!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De snurrar inte många veckor per år! Antingen blåser det för lite men tro inte de snurrar som attan när det blåser stark vind! Nej, då är måste de stänga vindkraftverken för att de inte ska ta skada.

 

Det verkar ju helsnurrigt! Stoppas/låses rotationen helt för att inte centrifugalkraften ska slänga iväg bladen?

Det självklara är ju annars att man borde kunna ta ut mer effekt ju mer det blåser!?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt ska det vara så kolossalt mycket kretslopp, recycling, giftfritt och sunt överallt nuförtiden, och särskilt med tanke på den miljömedvetenheten tycker jag att det är fullständigt absurbt utvinna elektricitet genom en metod som skapar avfall som är radioaktivt bortåt 100.000 år framöver!

 

Kristi födelse påstås ha inträffat för ca 2.000 år sedan och jag tycker det känns väldigt, väldigt, väldigt länge sedan... tänk sedan den tidsrymden gånger 50 innan följderna av vår energiutvinning kan anses relativt ofarliga.

 

Näää fy sjutton, avskaffa den vansinniga kärnkraften genast!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker vi skulle kunna subventionera

minikraftverken i svenska vattendrag

Vattenkraft är förnyelsebar medan Iraks

olja är slut om 50 år eller förr.

För el vill vi ju ha och köra bil som

bara fan.....

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledning till att man låser rotationen är för att en allt för kraftig vind får vindkraftverket att börja vibrera. Denna vibration kommer att tillta i styrka ända till vindkraftverket knäcks. Minns inte vad det här fenomenet kallas men det är ett känt faktum.

 

Dela ut varsin motionscykel med en elgenerator till alla miljöpartister i landet så kan vi åtminstone få ut något gott av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag föreslår att vi låter null trampa runt en motionscykel kopplad till en generator. Alla bäckar små, så sant som det är sagt! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilllåt forskning på kärnkraft och bygg ut denna. Det är det enda riktiga.

 

När det gäller solengergi är den inte lika effektiv desamma gäller vindkraft. Först när dessa kan komma upp i samma nivå som kärnkraft ska vi börja avveckla. Tills dess ska vi som sagt satsa på forskning.

 

/Johnny - Över 500 (o)seriösa inlägg!

http://www.johnnyronnberg.com - Nu med ett nytt forum!

http://www.johnnyronnberg.com/nejtillemu - Rösta nej till EMU den 14 september!

http://www.johnnyronnberg.com/astrowebb - Fuglesangs handskar blir ej klara i tid!

 

[inlägget ändrat 2003-01-24 23:25:57 av Brandchefen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel men jag trodde att framställningen av solceller är väldigt miljöfarlig (miljöskadliga kemikalier används)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker vi skulle kunna subventionera

minikraftverken i svenska vattendrag (- - -)Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Som jag var inne på inledningsvis är naturligtvis alla sparåtgärder av största vikt. Jag tror att bara hälften av Sveriges energiförbrukning kommer från kärnkraften och hur kunde vi egentligen klara oss innan den byggdes...

 

Den obehagliga sanningen är nog att makthavarna i princip inte gjort någonting alls för att motverka den ständigt ökande förbrukningen!

 

Det måste finns "tusen" sätt att spara energi på.

Och man kan tycka att det borde kunna gå att utveckla betydligt mer effektiva turbiner och generatorer för att byta ut de ålderdomliga som drivs av vattenkraft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och man kan tycka att det borde kunna gå att utveckla betydligt mer effektiva turbiner och generatorer för att byta ut de ålderdomliga som drivs av vattenkraft.

 

Faktum är att även väldigt gamla turbiner, från förra seklets början har väldigt bra verkningsgrad, så jag vet inte hur mycket man skulle tjäna på det. Man kan säkert få en ännu bättre verkningsgrad idag, men det ger nog bara marginellt mer ström, till en betydande kostnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledning till att man låser rotationen är för att en allt för kraftig vind får vindkraftverket att börja vibrera. Denna vibration kommer att tillta i styrka ända till vindkraftverket knäcks. Minns inte vad det här fenomenet kallas men det är ett känt faktum.

 

Dela ut varsin motionscykel med en elgenerator till alla miljöpartister i landet så kan vi åtminstone få ut något gott av dem.

 

Det där vibrationsfenomenet måste väl ändå vara något som går att konstruera bort!

Kunde folk resa månen fram och åter för mer än tre deccennier sedan, tycker jag det vore mycket konstigt om man inte förmår bygga en bra vindsnurra nu på 2000-talet. Kanske har bristerna byggts in avsiktligt så att inte kärnkraften ska konkurreras ut.

 

Ang motionscyklarna borde det väl snarast bli lag på att alla befintliga och tillkommande styrketränings- och motionsanordningar skall förses med generatorer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där vibrationsfenomenet måste väl ändå vara något som går att konstruera bort!

 

Ja, inte vet jag. Det är någon känd fysikalisk lag och de kan man väl knappast trotsa hur mycket man än tror att vindkraften kan ersätta kärnkraften.

 

Ang motionscyklarna borde det väl snarast bli lag på att alla befintliga och tillkommande styrketränings- och motionsanordningar skall förses med generatorer!

 

Hoppas du är ironisk :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man borde hitta på ett sett att utnyttja den extrema värme som ibland förekommer i olika länder. Vi har idag haft den varmaste dagen sedan 1939, det var +44.1 grader i city och +45.3 i förorterna.

Till all lycka är en kallfront på gång och vi kan vänta kalla +30 grader imorgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man borde hitta på ett sett att utnyttja den extrema värme som ibland förekommer i olika länder.

 

Alla borde väl bo i länder med lagom klimat där uppvärmning av bostäderna knappast behövs.

 

Och/eller att man bygger ett fjärrtemperaturnät så att överskott resp underskott kan utjämnas mellan länderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, inte vet jag. Det är någon känd fysikalisk lag och de kan man väl knappast trotsa hur mycket man än tror att vindkraften kan ersätta kärnkraften.
Jag får känslan att inte ens du kan påvisa denna mystiska antivindkraft-"fysikaliska lag"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får känslan att inte ens du kan påvisa denna mystiska antivindkraft-"fysikaliska lag"...

 

Jag kan kanske inte påvisa den personligen men jag hallucinerar banne mig inte. Välkommen till Östgötaslätten en riktigt blåsig dag så ska du se att varenda jävla vindsnurra står still.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...