Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GRUB fråga!


roineroine

Rekommendera Poster

Jag har installerat både WinXP och Linux 8.0 på min dator. Jag använder GRUB för att välja vilket OP som skall laddas. Nu har jag två frågor:

 

1. Första gången jag startade datorn, och kom in i GRUB, så kunde jag välja mellan DOS(WinXP, jag glömde byta namn) och Linux 8.xxxx. Men nästa gång jag startade GRUB, så hade jag DOS, samt TVÅ olika Linux versionera att välja på. Den som jag hade förrut fanns med, samt en med ett lite högre versionsnummer på typ 8.xxxx.2.3. Hur har den hamnat här och vad betyder detta? Har jag 2 olika Linuxversioner installerade helt plötsligt?? Om jag laddar den nya ver. så finns inte mina vanliga inställningar kvar. Skall jag ta bort denna , och isåfall hur?

 

2. Jag nämde ju ovan att jag råkade döpa WinXp till DOS av misstag under installationen av GRUB. Hur kan jag ändra namnet från DOS till GRUB? Alltså i den lista på OP man får upp när man startar GRUB.

 

Jätte tacksam för svar. Lite nybörjare som ni kanske förstår!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. RedHat 8 kör nånting som de kallar för up2date, den laddar hem och installerar en ny kernel så fort det behövs (om du tillåter det) och gör allting automatiskt i GRUB och liknande. Det är troligen en ny kernel som finns under det nya menyvalet.

 

2. Det finns en fil som heter nånting med grub (troligen grub.conf) under /etc, ändra där i.

 

Det här är jag inte hundra procent säker på eftersom jag inte kan kolla om det stämmer. Jag använder själv inte grub eftersom jag får problem med att starta WinXP genom det av nån anledning, troligen pga att jag kör NTFS?? Man kanske skulle starta upp en ny tråd om det som nån får svara på? :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Svar på fråga 2:

GRUB har en config file som ligger under /boot/grub/grub.conf

I den filen finns det ett rad som heter title

ex. kan det stå "title Red Hat Linux (2.4.7-10)"

Där kan du ändra namnet till vad du vill

 

Första fråga:

Du kan i Linux inne i konsolen ange följande komandot:

#grub-install /dev/hda

De återskapas en ny bootloader. Obs att du måste veta vilken att din startbar disk i exempel ovan så är det dein första hårddisk

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, tackar så mycket för svaret. Jag kör NTFS på alla diskar utom Windowsdisken som jag har FAT32 på. (inte heller Linux partitionerna såklart)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...