Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Blåskärm vid uppstart

Lina1976

Recommended Posts

Hej, Jag har en bärbar dator och skulle installera trådlöst tangentbord och trådlös mus till den. Då jag lagt in drivrutinen till detta startades datorn om av sig själv och nu kan jag inte starta den igen. Kan inte ens komma in i felsäkert läge, felsökningsläge mm, för varje gång får jag upp blåskärm med meddelandet:"Det gick inta att läsa in enhetsdrivrutinen \systemRoot\system32\DRIVERS\i8042prt.sys. Om meddelandet kommer upp på nytt efter omstart utför följande steg: Kontrollera att all ny maskinvara är korrekt installerad. Om problemet kvarstår kan du prova att inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin-eller programvara. Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller shadowing." Som sagt, jag kommer inte in i felsäkert läge, felsökningsläge, eller något annat alternativ i startmenyn då jag trycker F8. Denna blåskärm kommer upp igen??? Jag har Win2000 Pro som operativsystem. Hur gör jag för att komma in i windows igen? Måste jag ominstallera datorn?

Evigt tacksam för svar!

/Lina1976

Hur gör man en "Last known good"?

När man loggar in i NT/2000 så sparas en kopia av registret undan. Detta är en sk "Last known good configuration"

Om man sen får problem med registret t ex efter en hårdvaruinstallation, kan man välja att återställa registret så som det var när det funkade sist.

Därför skall man inte logga in så fort inloggningsrutan dyker upp, utan vänta tills alla devicedrivers och tjänster initialiserats. Framförallt tredjeparts-drivisar brukar komma igång sent i bootprocessen. Hinner man logga in innan allt är klart och sedan får en blåskärm, så har man alltså sparat undan en icke fungerande konfiguration som sin "Last known good". Inte så bra...

Tryck F8 vid uppstarten och välj sedan "Senaste fungerande..." vid svenskt OS eller "Last known..." vid engelskt.

Annars kan man förstås försöka reparera installationen som "Carlos" föreslår.

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...