Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma åt servern från skolan smidigt...


gsmalbin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en server hemma som jag skulle vilja kunna spara ner skolarbete till från skolan, lika enkelt som att spara på min lokala disk. Jag tänkte först använda mig av en sk webdisk, vilket gör en ny enhet, vilken är ftp-kopplad till min server hemma. Nu vet jag att inget med ftp funkar från skolan, så jag måste lösa på annat sätt.

 

Jag tänkte ha en mapp som jag sparar ner i, som automatiskt laddas upp på min server hemma med ftp med jämna mellanrum. Nu när inte ftp funkar frågade jag i ett annat forum o dom skrev:

 

Du skall INTE använda dig av Windows fildelning över Internet. De portarna skall vara stängda, det mest hackade av allt i Windows.

 

"Det du behöver göra är att etablera en VPN tunnel till din burk. Antigen har din bredbandsrouter/brandvägg stöd för detta, eller så får du köra ett server OS hemma, t ex Windows 2000 Server. När du väl har tunneln uppe kan du mappa en nätverksshare som vanligt. "

 

Kan någon hjälpa mig? Vad menar han?

 

Tack för hjälpen!

(win NT4 Server, jag har router)

 

/Albin

 

[inlägget ändrat 2003-01-21 19:57:02 av gsmalbin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inget med ftp-protokoll funkar att nå från skolan...

 

[inlägget ändrat 2003-01-21 20:03:11 av gsmalbin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst, vi kan men vi skulle ha nytta av mer info. Om du vet vad som blockas i skolans brandvägg så kan vi nog komma på ett sätt att jobba runt det.

 

Ftp kommer att funka förutsatt att du byter till ngn annan port än 21 och att den port du väljer är öppen för trafik.

Ett alternativ kan ju vara att sätta din ftp till port 80 (http) vilket innebär att om du kan surfa från skolan så kan du även ftp:a till port 80 hemma hos dig.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt upp en webbserver hemma och skriv ett script som gör att du kan ladda upp filer via ett webbgränssnitt, packa sedan ihop dit skolarbete till en fil, blir lättare så, och skicka över. En bit kaka..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...