Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PDF-formulär


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Man kan ju skapa formulär med "skarpa" Acrobat. Men vad krävs det att de har som ska fylla i och skicka tillbaka de ifyllda formulären? Det verkar inte räcka med Acrobat Reader.

 

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det räcker. Det är nog du som har pillat på säkerhetsinställningarna för ditt formulär. Man kan nämligen tillåta/förbjuda användaren ganska mycket när man skapar pdf-filer.

//Charina

 

Eller förresten... du menar att de skall kunna spara det de har fyllt i och skicka tillbaka. Nä, det tror jag inte går.

[inlägget ändrat 2003-01-23 15:45:36 av Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt adobe ska man kunna gjöra det med reader 5,1

men jag har inte fått det att fungera, när man sparar det så sparar man inte den ifyllda formullär datan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde ha kommit ihåg det gamla talesättet: "När du försökt allting annat: Läs bruksanvisningen" :-)

 

Det verkar som om man inte ska spara ett ifyllt formulär med Spara eller Spara som... utan i stället välja: Arkiv/Exportera/Formulärdata...

 

Då får man en FDF-fil (inte PDF). Men frågan är om detta går att göra i alla versioner av Acrobat Reader?

 

/Rolf

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-25 16:02:17 av RolfCarlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör acrobat Reader 5.0 och jaghar ingen möjlighet att Exportera Formulärdata. Om denna funktion kräver en speciell version borde det framgå av formuläret.

 

[inlägget ändrat 2003-01-25 22:18:12 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det verkar som om man inte kan använda Acrobat Reader för att fylla i och sända formulär. Enligt:

http://www.adobe.se/aboutadobe/pressroom/pr/aug2001/0828Aproval_se.pdf

måste man minst ha ett program som heter Acrobat Apploval. Enstaka licenser kostar 450 kr. Det är ju inte mycket pengar men i alla fall för mycket för den tillämpning som jag hade tänkt mig.

 

Synd! Nu får jag lov att hitta på en annan lösning.

 

/Rolf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Support Knowledgebase Document 325874

 

You must submit PDF forms from within a Web browser (for example, Netscape Navigator or Microsoft Internet Explorer). If you try to submit a PDF form in Adobe Reader, Adobe Reader returns the error "Acrobat Forms: You need to be running inside a web browser in order to submit this form."

 

Ovanstående innebär att det går alldeles utmärkt att fylla i och skicka pdf-formulär över nätet med readern om pdf-formuläret öppnas i en webbläsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...