Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kylning till VGAkort


GiZmO1

Rekommendera Poster

Jag har ett Palit Daytona 4200 som låter som ett tröskverk. Funderar på att antingen byta ut fläkten eller installera en Zalman ZM80 på kortet. Någon som testat att installera ZM80 och isåfall kan svara på hur lätt/svårt det är och hur bra det kyler jämfört med en fläkt. Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mitt minne stämmer, har jag för mig att Noisekiller pratade om att han hade installera det hos någon kompis.

Ditt minne sviker dig. ;)

Nä det var ju som så att jag tänkte vara kamekazi å köpa 2 st och montera i polarnas burkar då de precis köpt Ti46000. Men leveransdatumet var lite avlägset å lite krafs med att Gtek inte meddelade då produkten kommit in så det blev inga sådana...

 

Men det är väl fler i forumet som monterat sådana?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ganska kruxigt, men läser man bara manualen, så ska det gå bra.

 

Den funkar jättebra till mitt kort, GF4 Ti 4400. Se till att ha en väldigt bra kylpasta, och mycket av den, för det är rätt många komponenter som ska kopplas ihop.

 

Och självklart är den tyst :)

 

Om det kyler lika bra som en fläkt är från fall till fall, det beror på vilket kort det är, hur bra man har monterat flänsen, kylpasta, osv... Kyler det inte tillräckligt kan man sätta en minimal fläkt mot flänsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv installerade jag den UTAN kylpasta 1 gång så att jag fick allt på plats, därefter tog jag isär det och gjorde samma sak igen men med kylpasta. Rejält med kylpasta är rekommenderbart.

 

Som extra kylare har jag en 12db Papstfläkt som samtidigt fungerar som chassifläkt. Om jag inte minns fel så läste jag en recension på THW med slutsatsen att de faktiskt klockade kortet högre med den passiva ZM80 än med grafikkortets egen fläkt. Helskumt, men funkar riktigt bra

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat hur mycket kylflänsar det finns UNDER fläkten? Det är ganska löjliga grejer, när man tittar nogrannare.

 

Nä det gjorde jag inte, men jag tycker ändå att det är märkligt att medföljande fläkt kyler sämre. Borde vara tipptopp.

 

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker ändå att det är märkligt att medföljande fläkt kyler sämre. Borde vara tipptopp.

Nja. Jag skulle gissa på att det bara ska kyla tillräckligt och vara billigt.

 

Grafikkortstillverkarna känner väl att dom inte har nån direkt anledning att kyla nåt mer än vad som krävs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Jag skulle gissa på att det bara ska kyla tillräckligt och vara billigt

 

Säkert rätt, men som den snurrade och lät kunde man nästan kyla hela lådan med endast grafikkortsfläkten ;-)

 

Iaf, byt till ZM80. Redan en klasssiker i min låda.

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert rätt, men som den snurrade och lät kunde man nästan kyla hela lådan med endast grafikkortsfläkten ;-)

Min kylde inte så mycket, men jäklarns vad den lät! ;)

 

Iaf, byt till ZM80. Redan en klasssiker i min låda.

Japp. Helt klart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den och det gick fint att montera. Enda problem jag kan komma på är att man nu hör hur pass mycket alla andra grejjer i datan låter... :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tänkte smälla dit en Zalman ZM50 på mitt AOpen GF 4 MX440, men är det inte ett jädrans krux att få loss den fabriksmonterade befintliga fläkten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte smälla dit en Zalman ZM50 på mitt AOpen GF 4 MX440, men är det inte ett jädrans krux att få loss den fabriksmonterade befintliga fläkten?

Njae, vanligtvis brukar fläktar sitta fast med små vita plastpluppar (det är den tekniska termen :P) med hullingar på. Det är bara att ta en liten tång och klämma ihop hullingarna och sen trä ur plupparna (som sagt) från kortet och fläkten/flänsen.

 

Det är inte så krångligt, tvärt om.

 

Sen beror det väl helt på hur flink i fingrarna man är. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret!

 

Flink i fingrarna, det är jag... man började ju med lego en gång i tiden :)

 

Nu har jag inte min dator framför mig, men hur är strömförsörjningen till fläkten? brukar det vara sladdar som sitter i grafikkortet som jag bara kan klippa? eller är det någon kontaktyta som man måste vara försiktig med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur är strömförsörjningen till fläkten? brukar det vara sladdar som sitter i grafikkortet som jag bara kan klippa?

Klippa = ajabaja ;)

Strömförsörjningen till fläkten kommer från grafikkortet och tas bort relativt lätt. Det är en liten plastkontakt man lirkar bort. Dessa kan dock sitta hårdare än vad man tror. :)

Oftast sitter det en liten spärr på denna plasthållare som man får böja bort innan man kan lossa kontakten.

 

eller är det någon kontaktyta som man måste vara försiktig med?

Nej, inget utöver den vanliga försiktigheten. När du lossat flänsen och fläkten ska du dock vara väldigt försiktig med grafikprocessorn. Sätter du en tumme på den så blir det fettfläckar, och det är dumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, det funkar mao precis som CPU och CPU-fläkten.

 

Bara det att jag inte riktigt minns att jag sett kablar med plastkontakt, typ 2-pins eller 3-pins...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det att jag inte riktigt minns att jag sett kablar med plastkontakt, typ 2-pins eller 3-pins...

...på mitt AOpen GF 4 MX440...

http://www.aopen.com/products/vga/closeview/Pgf4mx440-v64.htm

Där ser du sladden och kontakten. Om det inte är exakt ditt kort så finns dom andra här:

http://www.aopen.com/products/vga/default.htm

 

Jag ser även att dom "vita plastplupparna" är svarta på ditt kort. Du får kolla så att dom fungerar på samma sätt, med hullingar.

 

Lte länkar oxå, om du inte har läst dom än:

http://www.zalman.co.kr/english/news/2003/20030130.htm

http://www.zalman.co.kr/english/product/zm50-hp.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte kan se det själv så får jag säga att jag tycker det var coolt att de gjort en sådan installationsguide! i flash... inte var dag man ser sånt!

 

Så, nu vet även du vad det grymma var?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Kortet pajjade... Kan iofs, bero på handhavandefel vid monteringen, men jag tror inte det, för jag var VÄLDIGT noga och läste tillochmed instruktionerna INNAN jag satte igång... Dessutom borde kortet brunnit direkt efter montering om jag strulat, och inte flera veckor senare... Jaja, tråkigt var det iaf...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet pajjade... Kan iofs, bero på handhavandefel vid monteringen, men jag tror inte det, för jag var VÄLDIGT noga och läste tillochmed instruktionerna INNAN jag satte igång... Dessutom borde kortet brunnit direkt efter montering om jag strulat, och inte flera veckor senare... Jaja, tråkigt var det iaf...

 

Aj fan.. ditt kort pajade alltså :(

 

Nu blir man ju rädd... ska man verkligen köpa en Zalman?

 

Du hade ett Palit Daytona 4200 va? Har de korten en hög grundtemperatur tro?

 

Undra hur det är med GF4 MX440, de håller ju lägre grundtemp än t ex Ti-korten... ska man våga? nån!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir man ju rädd... ska man verkligen köpa en Zalman

 

Man skall vara väldigt försiktig vid monteringen, inte skrapa några delar allra minst flänsarnas undersida som ligger i kontakt med kortet.

 

För att vara extra noga kan man alltid sätta ihop alla delar innan utan kylpasta, därefter ta isär och sätta ihop, så att man vet att allt blir rätt.

 

Det viktigaste av allt: Mycket kylpasta. pastan som medföljer räcker knappt till ena flänsen.

 

Min fungerar lysande till mitt GF4 Ti4600, överklockat från 300/650 till 320/730 utan större värmeskillnader (handavkänning skall sägas). Kunde tyvärr inte klocka högre då vita ränder började uppstå vid 330/750.

 

Recension:http://www.nordichardware.se/recensioner/kylning/2003/ZalmanZM80A-HP/

 

.Morpheus - som tycker det är så tyst med en Zalman.

 

[inlägget ändrat 2003-02-14 11:48:00 av .Morpheus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki.... tack

 

Jag har gott om silverpasta hemma, så det bör vara lugnt mao!?

 

Vita ränder? var nånstans uppstod dessa? På skärmen antar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis får man ha nån veckas testtid när man har monterat flänsen;

-Vad är temperaturen på flänsen?

-Bränner du dig när du tar på den?

 

Kortet ska inte bara gå sönder, blir det överhettat så märks detta genom grafikfel. Då är det dags att sätta nån svag fläkt mot flänsen.

 

Jag tycker det verkar konstigt att nåt kan gå sönder flera veckor efter montering. Är det nåt fel på flänsen så borde man märka detta när man kollar tempen.

 

Det man inte ska göra är att sätta i den och förutsätta att den ska funka, det är som all kylning, man måste titta till det den första tiden.

 

Men montera noggrant och försiktigt(!), bra kylpasta och mycket av den.

 

---

Jocke

Oh, German. I'm sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en testmontering först sen montering med mycket silverpasta... borde göra susen!

 

Hur ska jag mäta upp tempen? Köpa termometer o föra in en givare nånstans? var? mot GPU:n??? det är väl inte bra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, hade redan slängt iväg inlägget, när jag kom på att jag bara var grinig(två trasiga HD på samma dag).

Jag fick upp en ändlös loop med IE-fönster, så jag blev inte så glad på länken.

 

Det är lugnt =) men funkade inte länken för dig? skumt... öppnade fönster efter fönster... visserligen kör jag Opera och har avstängt att öppna popups som jag inte själv requestar... sorry om det var mitt fel...

 

Två trasiga HD på en o samma dag... usch, låter nästan som domedagen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...