Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fler än 6 program i startmenyn?


Weyland

Rekommendera Poster

Går det? Har inte lyckats, skulle vilja att startmenyn (xps nya) blir högre än normalt (sett att den kan bli det om man har många 'visa senast startade programlista' aktiverat - men jag vill ha fasta programikoner istället, som IE och Outlook-ikonen högst upp.. men jag verkar bara kunna mata in 6 stycken sådana genvägar totalt - jag behöver 10! :)

 

Hoppas någon förstår frågan.

 

ed: pinned items list heter den tydligen...

 

ed2: Hmm, jag börjar förstå vad som orsakar problemet - verkar som man inte kan placera genvägar till program i en nätverksresurs på startmenyn? (bara i 'alla program') Så mysko, å dumt... :7

 

ed3: Nope, inte hittat någon fin lösning på problemet. Skapa en batfil eller wscriptfil som startar programmet, lägga scriptfilen på lokal disk åså dra den till startmenyn - fungerade. Lite fuligt dock ;)

 

.wey

[inlägget ändrat 2003-01-21 14:36:38 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm har läst å inte förstår inte problemet...

Min tolkning av problemet.

 

Har pgm som enbart finns på server i min startmeny. Nej har dom inte i programmappen..

 

Prova att lägga till genom att gå c:>Documents and Settings>din profil>Start-meny

 

har alltid gjort så själv (med xp) utan problem

 

ed har 8 st på min meny nu.. med server program..

 

[inlägget ändrat 2003-01-21 14:50:20 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MMh, vad är probelmet? Lyckas låsa elva program på Start-menyn vid ett första försök.

 

Nu har jag svenska versionen så jag återger de svenska utryck jag passerat i försöket.

 

Du öppnar egenskaper för Start-menyn, väljer anpassa Start-menyn. Ökar "Antal program på Start-menyn". Går tillbaka till startmenyn och "fäster" de program man då vill. Det verkar som om noteringen i fältet "Antal program på Start-menyn" begränsar antalet man kan fästa. Men när du fäst klart så kan du återigen minska på antalet program på startmenyn.

 

[ed] Fast du kanske sökte en annan, mer automatisk, lösning på problemet.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-01-21 15:03:27 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Högerklicka på Genvägen du vill ha i startmenyn och välj "Fest på startmenyn"

klart

Hubbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det verkar fortfarande inte fungera utan omvägar - fast förstås, jag har inte testat och kopiera en genväg rakt in i rätt mapp i profilen.

 

1) finns ingen 'pin to start menu'-alternativ på nätverksprogram eller genvägar som pekar på en nätverksenhet

 

2) fästa program via dragndrop gav samma resultat - ett drag/drop-kryss när jag försökte, gick inte att släppa dessa i startmenyn, men lokala genvägar gick utmärkt enligt era beskrivningar.

 

skumt..

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nå, genvägar å program på nätverksenheter går inte att fästa vid startmenyn. Nu till nästa utmaning:

 

Vart tusan ändrar jag vilka genvägar som är 'fästa vid startmenyn' i XP? Hittar det inte.. inte är det i profilen i start-meny i alla fall, där ligger genvägar som syns i menyn 'alla program'...

 

Känns som det kanske är en registernyckel som hanterar detta? Men vilken... googlar på friskt utan framgång, å har 'fäst' specifika genvägar i startmenyn å sedan sökt efter dessa i både profilen å HKCU utan framgång...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Weyland skrev:

"Vart tusan ändrar jag vilka genvägar som är 'fästa vid startmenyn' i XP? Hittar det inte.. inte är det i profilen i start-meny i alla fall, där ligger genvägar som syns i menyn 'alla program'.."

 

Bara klicka å dra!

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara klicka å dra!

 

Jo, men jag vill kunna automatisera detta! ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart tusan ändrar jag vilka genvägar som är 'fästa vid startmenyn' i XP? Hittar det inte.. inte är det i profilen i start-meny i alla fall,

Titta i X:\Documents and Settings\All Users\Start Menu där X är den diskpartition där XP är installerat.

 

[inlägget ändrat 2003-02-11 16:31:02 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i X:\Documents and Settings\All Users\Start Menu där X är den diskpartition där XP är installerat.

 

Jo jag har tittat där, men det är juh inte där det lagras. De genvägar som ligger i all users/start-meny är de som visas om man klickar start->allaprogram->de ovanför linjen.... jag är ute efter vart det lagras vilka genvägar/program som är 'pinned to start menu' - dvs syns direkt när man trycker på startknappen i XP (med XPs startmeny då) ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Genvägen du vill ha i startmenyn och välj "Fest på startmenyn"

Fest på startmenyn? kommer det mycket folk?

;)

//Telle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Greppar inte riktigt vad du menar med "pinned to ..", men om du högerklickar på valfri genväg får du ju fram via egenskaper vart den ligger.

Gissar dock att du redan gjort det och är ute efter nåt annat..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite och förstår nu problematiken.

En "fäst" genväg placeras INTE i Documents and Settings\All Users\Start Menu eller liknande.

 

Det krävs lite forskning i det här !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...