Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrstyra X Windows från Win2000


shark2

Rekommendera Poster

Vi har en linuxmaskin här på jobbet där en användare ständigt är inloggad och kör Mozilla i X Windows (en informations-TV). Jag skulle behöva kunna fjärrstyra den användaren från min Windows 2000 dator, så att jag kan öppna/stänga fönster åt den där användaren och eventuellt kunna starta om maskinen remotly.

 

sshd finns installerat på linuxburken, om det är till någon hjälp.

 

Vid eventuell förklaring så är hellre övertydlig i era beskrivningar än korthuggna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med det utan att lyckas på det sätt jag vill att det ska fungera. Det enda som händer är att jag kör med SSH mot maskinen, loggar in som TUT och kan använda VNC för att titta TUT's X windows. Det jag vill är att titta på den användare som loggat in fysiskt vid linuxmaskinen (låt oss kalla denne användare för INFOTV). Även om jag, inloggad fysiskt vid linuxmaskinen som INFOTV, startar vncservern med kommandot vncserver och sedan ansluter till INFOTVDATOR:1 med min vncviewer från Windows 2000 så får jag ändå inte upp det användaren INFOTV ser på sin skärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om detta funkar, men möjligen...

 

logga in som samma användare som e lokalt inloggad, via "su" eller normalt...

 

starta "vncserver :?" byt ? mot 0 eller 1 kanske...

 

tror att den då ska "attacha" till den desktop som ligger på :?

 

men det e bara spekulationer, inte testat....

 

alternativ för remote desktop grejjer som finns....X-Win32 och eXceed...du får söka rätt på dom själv, men de är inte gratis...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid ssh:a till burken som INFOTV (varför alla dessa versaler?), eller som dig själv och sedan köra su INFOTV. Sätt miljövariablen $DISPLAY till lämpligt värde, tex ":0". Alltså, skriv "export DISPLAY=:0". Du kan nu starta grafiska program som användaren INFOTV från ssh, och de visas på INFOTVDATOR:s skärm. du kan även döda program med kommandot kill.

 

Kanske inte precis vad du efterfrågar, men det borde funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag efterfrågar är väl ungefär det du säger, med det tillägget att jag också vill kunna se på min skärm på min windowsburk vad som försegår på linuxburkens skärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera en X-server på windowsmaskinen, exportera sedan displayen till windowsburken. Själv kör jag Exceed, men det finns andra betydligt billigare alternativ. Prova att söka på t.ex. tucows efter X-server så lär du hitta flera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill köra VNC måste du först starta en VNC-server på info-TV:n på (den virtuella) displayen INFOTVDATOR:1. För att sedan titta på den startade VNC-servern måste du ansluta en VNC-viewer mot displayen INFOTVDATOR:1 på info-TV:n. Detta kan du göra från consolen på info-TV:n (displayen INFOTVDATOR:0) och/eller från din Windows 2000-dator. Använd optionen "-alwaysshared" för att tillåta delade (flera samtidiga) VNC-viewers mot samma server. Sedan startar man Mozilla i VNC-servern, antingen med hjälp av VNC-viewern eller med ett startscript. Du kan avsluta VNC-viewern på Win2000-burken utan att VNC-servern, eller applikationen (Mozilla) terminerar.

 

Ett helt annat alternativ skulle kunna vara XMX (http://www.cs.brown.edu/software/xmx/), men det har jag inte testat eller ens läst in mig på.

 

Lycka till,

 

/Frank

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-23 16:44:24 av Frank3 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...