Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasiga? Hårddiskar


Janneman

Rekommendera Poster

Hej därute! Fick ett problem i går när jag skulle hjälpa en kompis med hans dator. Datorn är en P-II 233 mhz med 1st 3,5 GB och 1st 30 GB hårddisk. Datorn gick inta att starta nu mot slutet efter en längre tids problem med varningar om diverse fel. Jag tänkte docka på diskarna på min dator och helt enkelt formatera dom för att sedan köra på nytt operativsystem osv. Men den ena disken indikeras inte alls och den andra indikeras, idetifieras med går inte att varken läsa eller formatera! Den disken är partitionerad i 4 partitioner men det borde väl ine vara något problem? Kan någon ge mig ett tips om lösning? Tacksam för alla teorier!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MMh, verkar lite omständigt att flytta diskarna för att rensa dem, men klart om man vill rädda lite filer från dem så...

 

Till saken:

Vilket OS/filsystem?

Är hårddiskarna rätt konfigurerade? Master/Slave

Hittar BIOS? Hittar ditt OS diskarna? Brukar bli fel även på ev. annan enhet ansluten på samma IDE-kabel om fel på Master/Slave inställningarna.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att använda en annan IDE kabel, att köra en disk åt gången etc? Vet inte hur stora diskar en P-II 233 MHz klarar. Kanske klarar en 30 GB galant.. (?) Ställer BIOS automatiskt in mode för hårddiskarna? Är bägga hårddiskar igång och snurrar? Har du testat diskarna i en annan dator och fått dem att fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn (233) har gått med 30 GB disken i 3 år. Jag misstänker att det är ytterligare fel på datorn.För det går inte att starta upp på något sätt ex. startdiskett m.m. Jag har tidigare dockat på och formaterat ca 20 st hårdiskar från 2,1 GB till 60 GB.

Jag har en P4 1,8 ghz me XP-Pro och en extra Pci IDE. Och samtliga diskar jag anslutit har BIOS identifierat korrekt tidigare. Den stora disken (30GB) identifieras också riktigt men datorn tar 10 minuter på sig att starta Windows och diken går inte att utforska efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon ge mig ett tips om lösning? Tacksam för alla teorier!

 

Teoretiskt hmm... kanske hårddisken körts på en dator vars BIOS inte klarade så stor, utan istället körts via ett diskmanager-program?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...