Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alla dessa format ?


PoH

Rekommendera Poster

Hej !

Håller på att bli lite tokig på alla dessa format på filmer....Det finns MPEG1, 2, AVI, VCD SVCD osv osv. Vilket format ger den bästa kvaliten och kan man bränna dessa utan att ha doktorerat i ämnet... :-)

Jag har konverterat MPEG filer till SVCD (tror att det var det, minns inte) det gick bra med en acceptabel kvalite. SVCD är inte det en form av MPEG men i format så att en DVD spelare kan spela upp den ?

Sista ? frågan : Att konvertera AVI till SVCD verkar vara lite jobbigare, och framförallt så blir det fruktansvärt stora filer, är AVI det format som har bäst kvalite/kompression ???

 

Många frågor hoppas att någon kan klargöra det hela lite för mig.

Ps. jepp jag har varit på vcdhelp.com, men all information gör mig bara snurrigare.....

 

Tack på förhand

 

/PoH

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, man kan ju skriva en c-uppsats i alla fall... ;)

 

Men för att förenkla det oerhört:

Filformaten (videoformaten) finns i så många varianter beroende på två huvudskäl: 1) Den tekniska utvecklingen 2) Vad man skall ha filen till.

 

MPEG1 är det äldsta formatet. VCD är ett MPEG1-format. Små snuttar video som man kan hämta ner från internet var förr ofta MPEG1. Kräver inte så mycket av datorn (Även en pentium1-burk på 100MHz klarar MPEG1, både att koda och att spela upp.)

 

MPEG2 är samma format som DVD. Även SVCD är en variant av MPEG2. Något nyare format än MPEG1, men ganska gammalt idag. Tyvärr är MPEG2 licensierat, så den kan man inte (lagligt) ladda ner gratis. MPEG2 har lite högre hårdvarukrav än MPEG1, men det räcker ofta med en pentium2-dator på kanske 350 MHz för att spela upp.

DVD-spelare är av givna skäl tillräckliga för att spela upp MPEG2.

 

MPEG3 tror jag inte finns. Rätta mig gärna om jag har fel. (MP3 är *INTE* samma sak som MPEG3)

 

MPEG4 har många namn. divx och xvid är två varianter. De senare två är från början "hackade" varianter av microsofts MPEG4. Mycket mer avancerat system för att datareducera video. Kräver betydligt mer av hårdvaran än MPEG1 och MPEG2. Jag klarade att titta på divx bra med min AMD K6-III450MHz, men när något annat satte igång i bakgrunden började det att hacka. Snabbare dator, bättre redundans. Kräver minst 1 GHz-burk om man skall koda. (Och det är på gränsen) Bra system för att få plats med många långfilmer på hårddisken! Det finns DVD-spelare idag som klarar divx.

 

AVI är en form av MPEG som är lämpad för desktop video, enligt microsoft i alla fall. AudioVideoInterlaced har jag för mig att det står för. (Men jag försår det ändå inte, eftersom audio brukar medfölja i samma fil som videon, men det kan nog någon annan förklara bättre.

 

Sen finns det en massa andra varianter; Indeo, Quicktime (.mov), Realplayer etc. etc.

 

Själv tycker jag det finns för många format. MPEG1 och MPEG2 samt MPEG4 (divx) hade räckt bra för de flesta behov..

 

Och när det gäller konvertering: All konvertering innebär kvalitetsförluster, eftersom man dekomprimerar och återkomprimerar filen. Men oftast brukar resultatet i alla fall bli acceptabelt.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick minsann ett poäng av mig!

 

Men AVI i sig själv är inget videoformat, det är bara en "hållare" för Audio och Video. Du kan i princip lagra vad som helst i en AVI-fil. Till detta har man en codec (CODer/EnCoder). För att spela upp en AVI behöver man samma codec som användes när man komprimerade den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar Mr CJ Björkdahl ! (och alla ni andra också )

 

CJ fick en välförtjänt poäng av mig.

Livet blev mycket lättare nu :-)

 

//PoH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DivX är en hackad variant av MS MPEG4-codec. Men XviD är ju open source-utvecklad codec.

 

Vad vet jag så finns det inte heller någon MPEG3. MP3 är ju MPEG audio layer 3. :)

 

Övriga varianter på MPEG förutom 1-2 och 4...

MPEG21

MPEG7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det på en dvd-spelare som filmerna ska spelas upp så är det MPEG1/2 som gäller.

 

 

Men annars ger ju MPEG4 bäst kvalité/kompression.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...