Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux är bäst


raidos

Rekommendera Poster

iallafall för mig, som gillar att pula...

 

försök inte övertyga mig att jag har fel, det går ändå inte...

 

Debian 4-ever

 

Tjox på er...=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försök inte övertyga mig att jag har fel, det går ändå inte...

 

Debian 4-ever

 

Visst, Linux rockar och rullar, älskar det själv. Men det fetsuger även; försök att använda lite vst/vsti- eller dx/dxi-pluggar i någon audioeditor under Linux eller försök att få låg latency med någon softsynth under Linux.

 

Du lär inte lyckas.

 

Teoretiskt är det möjligt att köra dylika prylar under Wine eller WM-ware, men hur segt kommer det inte att gå då ? Jag vet att några eldsjälar håller på och skiver en dx-runtime för wine .. men hur länge kommer det inte att dröja innan den fungerar ? Och vad kommer riktiga dx att kunna göra när Linux hunnit så långt ? Materialisera colaburkar på din musmatta när du blir törstig, för att ta en av dom enklare finesserna ?

 

F-n, tom Mac är överlägset Linux för Audio. Synd att säga det, men i vissa aspekter sitter man berghårt i Billy G:s skruvstäd ..

 

./Blekis ®

powered by red hat 8.0 & Windows XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för oss vanliga dödliga som inte pysslar med audioeditors så kvittar det lika...

 

fast det finns ljus i slutet av tunneln även för audio i linux, om man e FastTracker 2 fantast iallafall...

 

Skale e på gång till linux (säger han som utvecklar det)

http://www.skale.org

 

om vst/vsti osv pluggarna kommer att fungera återstår juh att se, har för mig att de är native windows-dll:er fast det vet jag inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vst/vsti osv pluggarna kommer att fungera återstår juh att se, har för mig att de är native windows-dll:er fast det vet jag inte...

 

Tja, dom funkar under OS X(inte dx/dxi såklart), man kan lugnt säga att Apple hunnit längre med sin *NIX-variant än Lunis Tovräls, åtminstone multimedialt...

 

./Blekis ®

powered by red hat 8.0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du tror inte det går att få samma funktionalitet i Linux som OS X, genom att porta applikationerna till Linux ?

 

att säga att OS X hunnit längre multimedialt e juh lite ljug o lite fantasilöst..

 

sedan att inte bolagen som skriver programmen för OS X / Windows XP vill/kan/orkar göra det e juh knappast Linux fel eller?

 

problemet är juh snarare brist på kunder í Linux-segmentet, bolagen räknar inte med att få tillbaka de pengar som måste investeras för att ta fram en produkt för Linux, trots att det borde vara en baggis(IMHO) okejdå, så lätt är det inte, men det går med måttliga medel..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig betvivlat att det är tekniskt möjligt, men likförbaskat har det inte hänt. Vems fel det är hör inte hit, det tråkiga är bara att Linux inte är något alternativ och att man antingen måste köra Windows-only eller blandad miljö...

 

Dessvärre har tydligen Linuxkärnan vissa problem just med audio som måste strömmas extremt jämnt, för att inte drabbas av störningar, hörbara störningar .. Linuxkärnan i sin nuvarande utformning prioriterar tyvärr helt andra saker än att processer ska flyta jämnt och mjukt och latencyfritt, vilket gör att dom få entusiaster som försökt få Linux fämässigt för audio mest har slitit sina hårtestar utan att göra större framsteg...ingen har iaf ännu lyckats göra en fungerande "audiodist" även fast flera försök har gjorts...

 

Att titta på en simpel CD/DVD-film är inte riktigt samma sak som att redigera densamma...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Bengt Skyllkvist

Det kan nog vara så att det inte är Linux som hela problemet.

 

Mac,Sun,IBM,SGI kör på en helt annan hårdvara och det har inte bara med processor-GHz att göra.

DMA-kanaler och därmed minneshantering är vitalt för prestanda och PC:ns minneshantering ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

För att väcka liv i en gammal tråd från en av mina argare dagar :)

 

Numera finns det mer än en Linux-dist som är åtminstone användbar för Audio-produktion. En av dom är helt fri:

 

http://www.agnula.org

 

baserad på Debian, senaste versionen 1.3 är tom baserad på Debians utvecklingsversion så den är fullt modern. Och alla dom nyaste Debian-paketen går förstås att installera med apt-get, så någon brist på program finns det inte.

 

Av det lilla jag hunnit prova fungerar den bra, mycket stabil och kvick rent generellt, all hårdvara fungerar som den skall och jag fick 11ms latency i 44.1kHz från scratch utan att ha ändrat en enda inställning. Det blir 5.5ms i 96kHz. Möjligen att det går att tweaka ännu lägre. Helt ok iaf.

 

Jag har testat några medföljande sequencers/editorer, och dom fungerar som dom skall och ser ut att ha rätt så mycket finesser. Det som fattas vs Windows är förstås antal pluggar, men då får man ju tänka lite "back to basic" kan det tom bli något gott utav.

 

Rekommenderas, faktiskt även som ren skrivbordsdist eftersom den känns såpass stabil(för det sistnämnda gäller rekommendationen även "bara" Debian såklart, men då missar man den snabba Agnula-kerneln)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...