Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktiefråga


www.e-inkomster.nu

Rekommendera Poster

www.e-inkomster.nu

Jag har x antal aktier i ett företag och fick pengar av en kompis för att köpa samma aktier till henne men genom mitt vp-konto, Nu har jag haft dessa aktier i ett par månader och min fråga är hur jag ska deklarera mitt inköpsvärde i och med att jag har köpt o sålt aktier under tiden. Ska jag bara bortse från inköpet jag gjorde till henne och ta en kopia av notan för att ge till henne eller ska dessa tas med som anskaffningsvärde och redovisas som ordinarie försäljning av aktier.

 

Tacksam för svar

 

med vänlig hälsning

 

Jonas Carlström,

 

www.e-inkomster.nu

 

Kom ihåg att de bästa affärsmöjligheterna finns på INTERNET..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VArför köper du aktier åt en annan genom ditt VP-konto??? Det kostar inget att ha ett eget - och legalt är det ju du som äger dem (om det inte finns riktigt skrivna papper som säger annat. Dvs. din förmögenhet, osv...

 

Inköpsvärde: Räkna ihop vad varje köp kostade och dela det med så många aktier du har och multiplicera det med det antal du sålde. Genomsnitt.

 

Alltså inköpsutgift (för de du har i din ägo, inkl avgifter & courtage, inkl utgiften för de aktier du sålde under året) / antal aktier du ägde före försäljningen *antal du sålde.

 

Ex 100.000 kr/1000 st = 100 kr styck

100*500 sålda =50.000

 

Anskaffningsutgiften blir då 50.000

 

Har du haft de länge kan du gå på schablonmetoden, men så är nog inte fallet här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.e-inkomster.nu

Tack för det uttömmande svaret.

 

 

med vänlig hälsning

 

Jonas Carlström,

 

www.e-inkomster.nu

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt. Det är DU som gjort transaktionerna på DITT konto. Damen i fråga är inte inblandad över huvud taget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt. Det är DU som gjort transaktionerna på DITT konto. Damen i fråga är inte inblandad över huvud taget.

 

Har man giltiga fullmakter och kan bevisa vem som betalt aktierna så kanske de inte hamnar på din deklaration - men till 99% säkerhet gör det de och det blir då även du som kommer att få ev utdelning.

 

Vad gäller anskaffningsutgiften så kanske du köpte 500 st ena gången för 90 och 500 st andra gången för 110. Om du säljer 500 stsedan blir anskaffningsutgiften ((500*110+500*90)/1000)*500 dvs 50.000

 

MAn får inte räkna på de man köpte sist utan ett genomsnitt. Säg till henne att skaffa ett eget VP-konto så underlättar det för alla.

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 21:19:23 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...