Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mailserver


bjbe

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en .nu-adress som jag skulle vilja använda till att få mail på. Typ jag@mindomän.nu. Jag antar att det är någon typ av pop3-server det är jag söker? Jag vill köra mailservern på egen maskin. Finns det några bra (gratis?) mailserver ni kan rekommendera? Enkelhet att köra igång premieras högt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, för att kunna ta emot och skicka epost behöver du en smtp-server. pop3-servern används sedan för att läsa mail. Jag misstänker att det kan vara lite magert till Windows med gratis mailservrar, men om du kan tänka dig att köra Linux/Unix, så finns ett flertal, t ex postfix, qmail, sendmail, exim, m fl. Postfix ska vara lätt att komma igång med enligt vad jag har hört...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Kör du nån UNIX-variant så skulle jag gå på Postfix (som MD föreslår), det är enkelt att komma igång med.

 

Kör du Windows så är MDAEMON populärt: http://www.altn.com/Products/Default.asp?product_id=MDaemon

 

Men, det finns även en fri mjukvara som heter Mercury:

http://www.pmail.com/whatsnew/new_m32.htm

 

Har inte testat själv men vet att vissa skolor här i kommunen (Övik) kör det.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMTP-server ingår i win2000 professional och den är inga problem med. Menar du att denna skulle gå att använda för att ta emot mail?

 

Vill testa att köra igång mailserver på Windows först åtminstone, så att man vet hur det funkar...

 

Det är enkelt om man kan det./Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att du enbart tillåter ditt eget IP-spann att skicka mail genom din server. Annars har vi en öppen relay som vilken spammare som helst kan utnyttja, och det är ju inte bra.

 

Hur du gör för att bara tillåta ditt eget IP-spann att skicka mail finns att läsa i dokumentationen för den mailserver du väljer.

 

Vilken leverantör har du förresten? Om det är Telia så blir det svårt eftersom de blockar port 25 pga för många öppna relays.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du fel. Jag kan nu skicka från och till min dator! Använder Telia ADSL.

 

Använder det program Johan rekommenderade och jag är mycket nöjd. Fick det ej att fungera med en gång när jag inte integererade mailservern med Pegasus Mail, det gick inte skapa några konton.

 

Det är enkelt om man kan det./Björn

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 11:59:16 av bjbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrmm, det var som tusan!

 

Jag är tämligen säker på att Telia ska ha blockat port 25... det stog väl om det på IDG till och med har jag för mig? Interesting!

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Ja, det för ett par månader sen.

Möjligtvis så backade de pga. häftig kritik.

 

Man förstår dem i och för sig, det är ju lätt att en användare oavsiktligt (dvs. när man inte RTFM) skapar open-relays, speciellt ifall de vill låta kompisar skicka via sin mailserver.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Fast, det känns som att mängden spam som kommer via open-relays minskar för att istället öka ifrån olika mailformulär (ex. formmail exploit).

 

Det kanske är så att mailadmins läser mer manualer ??, eller så är det helt enkelt så att programmen numera är stängda som default.

 

/Johan

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 13:14:29 av johan pålsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat utifrån ännu, det kanske är spärrat för inkommande trafik?

 

Sticker iväg och testar en stund...

[inlägget ändrat 2003-01-20 13:47:26 av bjbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många öppna reläer finns i Asien, i länder som Sydkorea, Taiwan och Kina. "The lights are on but nobody's home" skulle man kunna säga. De flesta som skriver och påtalar öppna reläer till postmaster-adresser i asien får aldrig några svar... Lyckligtvis finns en utmärkt svartlista på ordb.org över just öppna reläer. Jag uppskattar att den tar bort närmre hälften av all spam till den domän jag administrerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat på den siten ett par ggr men kan inte hitta själva listan, måste man prenumerera på den eller hur fungerar det och var finns den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en lista som man gör uppslagningar mot när brev kommer in, man laddar alltså inte ner listan (vilket skulle bli otympligt då den hela tiden förändras). Titta i FAQ:n på siten, särskilt frågan "How do I use ORDB to protect my mailserver?". Där står hur man använder den tillsammans med olika mailservrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...