Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP växer ur partitionen


Stipp

Rekommendera Poster

Jag har delat min hårddisk i 2 partitioner

C:2,92 GB och D:35.3 GB. På C: har jag bara XP som jag trodde skulle rymmas gott och väl.

Men var och varannan dag dyker det upp meddelande om att disken håller på att bli full (Nu= 132 MB Free ).

Papperskorgen har jag ställt till 0 så den är tom hela tiden. Växlings filen har jag bara till 300 MB.

2,92 GB borde väl räcka även åt XP (med 98 var det inga problem). Alla andra program har jag på D: .

Vilka filer och mappar kan man ta bort från XP Pro utan Risk ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Testat att köra Diskrensing?

Start --> Program --> Tillbehör --> Systemverktyg --> Diskresning.

 

Har du igång Systemåterställning som kan tänkas ta upp utrymme?

Stänga av den kan i så fall frigöra en del, Start --> Program --> Tillbehör --> Systemverktyg --> Systemåterställning. Välj att avaktivera Systemåterställning.

 

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 18:51:30 av Patrik J Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har personligen märkt att i sin lokala mapp...(documents and settings..) så har du en dold temp mapp åxå...där kan det samlas åtskilliga MB...Men nu vet jag inte om den töms när man gör som Patrik J Johansson säger...troligen görs det då...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där TEMP-mappen kände jag inte till tills för några dagar sedan, då jag upptäckte den av en slump.

 

Den innehöll en massa temp-filer, sammanlagt 2 GB. Vete tusan hur en temp-mapp kan växa så mycket, och sedan inte tömas. Den borde heta PERM-mapp istället. ;)

 

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man kollar på sin "system" icon så har man alla variablar som gäller...system properties---advance---environment variables--...där står allt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom dm tidigar tipsen så kan du ju flytta på swapfilen till D:Och kolla så att du inte har hibernate (hiberfile.sys tror jag filen heter)igång. Sen kan du ta nåt program som kollar hur mycket varje katalog innehåller, där kan man få bra tips om nåt tar upp orimligr mycket.

 

Just nu kommer jag inte på nåt sånt program, förutom Totalcommander, där man på ett överskådligt sett kan se det.

http://www.ghisler.com

 

Men det kan vara lite bökigt att hitta den funktionen i den, så nån annan kanske har tips på liknande program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en map med namnet temp på d:

Gå in på "den här datorn">avanserat>miljövariabler

och ändra sedan temp och tmp variablerna till D:\Temp (4 st)

Då får du alla temp filer på ett ställe som är lätt att radera... + att du kan radera temp bibloteken på c:

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. "bökigt att hitta den funktionen i TotalCommander":

Tryck på mellanslagstangenten på en mapp så visas storleken på hela mappen inkl. alla underliggande filer.

 

Ang. att "stänga av Systemåterställning":

Man kan välja att ta bort alla återställningspunkter utom den sista.

Det är inte helt fel med möjlighet till återställning vid ett större problem, så jag tycker den kan vara värd att ha igång. Bara man håller lite koll och rensar ibland.

 

Sen har Axel G helt rätt i att placera temp-mappen på D:

Ändra också så att "Temporära internetfiler" läggs på D: Det gör man i egenskaper för Internet explorer.

Med en diskrensing, som nån tipsat om, och dom här åtgärderna kommer C: att bli välmående igen.

[inlägget ändrat 2003-01-19 22:40:23 av Ante]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. "bökigt att hitta den funktionen i TotalCommander":

Tryck på mellanslagstangenten på en mapp så visas storleken på hela mappen inkl. alla underliggande filer.

 

Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag. Jag har alltid kört med att skapa en knapp med "cm_countdircontent"

 

hmm...kanske läge och börja läsa hjälpfilen - efter 8 år:)

*p*

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 00:00:52 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag

 

Man kan ju även markera den aktuella mappen och välja arkiv/egenskaper så får man storleken på mapp och innehåll.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> välja arkiv/egenskaper så får man storleken på mapp

 

Ja, eller varför inte Alt + Enter när man står på mappen!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Läste denna tråden och fick tips om en dold tempfil. Min har sökvägen C:\Documents and Settings\Bosse\Lokala inställningar\Temp\GLC47.tmp och är på... 1,08 GB!

 

Vad är detta och hur har den blivit så stor? Senast ändrad 2003-01-15 så den måste fyllas på med någonting... Snacka om att ta upp diskutrymme i onödan!

 

Bosse

 

”Det du inte gör idag kan du göra imorgon... utom att besöka http://www.bamh.just.nu det måste du göra idag!”

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 17:42:27 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...