Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera operativ problem


Jovan

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om någon har varit ute för samma problem som följer:

Har en Compaq deskpro P3/500 med 9Gb Hårddisk. Försöker installera Win98,NT Wkstn4 samt NT4 Server. Får krascher och skumma felmeddelanden, kort sagt det går bara att få in ett operativ. Jag misstänker att det är något lurt med partionstabellen på hårddisken, men inte ens Fdisk/mbr ordnar upp det. Någon som vet om Compaq medvetet preppar deras Bios så att det inte ska gå att göra dylika experiment, har testat olika hårddiskar utan vettigt resultat. På en annan Pc har jag utan några problem lyckats med detta.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Compaq-datorer jag kört kräver särskilda drivrutiner. Det gäller både lätta persondatorer och tunga servrar. Det går t.ex. inte att bara installera en servicepack och tro att allt är frid och fröjd utan det måste till justeringar i bios och särskilda drivrutiner från diskett. Kolla på Compaqs hemsida vilka speciella drivrutiner som krävs för att köra NT på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Just compaq har speciella "BootPartitioner" (F10Setup's) som nog bör ligga kvar på datorn, har du wipe'at denna så _kan_ det ge problem. Som redan har rekommenderats; se www.compaq.com.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, jag har en gammal presario med pII-266MHz

och på den kör jag både win98 & linux (båda funkar för tillfället jättebra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Compaq är inte världens bästa dator !!! de comapq datorer jag varit tvingts använda har alla haft sit BIOS på Hårdisken och inte i en ROM krets !!

 

men att installera flera OS på en compaq ska inte vara några problem... har kört många dual boot Linux/win95

 

 

/Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller med, Har äntligen lyckats pressa in två operativ på disken. På min andra noname pc kör jag för tillfället 5 operativ, har gjort det länge, inga som helst problem. Men det måste tydligen vara märvärdigt att göra på en Compaq

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...