Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ordet är fritt...


Ö     .

Rekommendera Poster

Någon som vet EXAKT vad som står i lagboken om "byxmyndighet" ? Vad exakt innebär det? Jag har hört något att dom höjt åldern till 16.... stämmer det?

 

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar mer om varför du undrar... Du kan läsa om sexualbrott i brottsbalkens sjätte kapitel. Alla lagar finns med i Rixlex, och här är länken till brottsbalken:

 

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFSR_ERR&%24%7BBASE%7D=SFST&BET=1962%3A700&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW

 

 

Begreppet byxmyndighet, handlar om att skydda barn från sexuellt ofredande, och att ha en skarpare straffskala mot vuxna som begår sexualbrott mot barn.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....vilket får mig att tänka på hur lagen gäller för exempelvist en 15-åring som har sexuellt umgänge med någon som ännu inte hunnit fylla 15?

 

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 18:50:45 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att en person under 15 inte är straffmyndig vilket gör att lagen inte blir tillämplig då. Kommer inte ihåg vad som skedde i de våldtäktsmål i höstas där några av förövarna var under 15, socialtjänsten blev väl inkopplad?

 

Frestelser är ett annat ord för valmöjligheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
....vilket får mig att tänka på hur lagen gäller för exempelvist en 15-åring som har sexuellt umgänge med någon som ännu inte hunnit fylla 15?

 

Det är olagligt så vitt jag vet. Har för mig att en polis berättade det på min skola när jag var ca 15...

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är olagligt, men inget som polisen överhuvudtaget bryr sig om, om det inte gäller en våldtäkt. En 15-årig kille som har sex med sin 14-åriga flickvän skulle dom aldrig säga någonting om. Det är skillnad om killen är 25 och tjejen är 14, då kan det räknas som sexuellt utnyttjande av minderårig.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere pga datorbutiken.com! se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=386372#386372

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur en notis i text-tv, SVT, 030108:

 

En 21-årig man begärdes i dag häktad, misstänkt för sexuellt utnyttjande av sin underåriga fru.

( - - -)I oktober fick flickan barn, nyss fyllda 15 år, skriver Sydsvenskan.

(- - -)Då flickan måste ha varit 14 år när barnet avlades rör det sig om sexuellt utnyttjande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde inte mina när jag var 15 ;)

 

Pinsammaste ögonblicket i mitt liv:

Mamma kommer med ett paket kondomer och säger "Ni är väl försiktiga?"

 

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere pga datorbutiken.com! se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=386372#386372

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinsammaste ögonblicket i mitt liv:

Mamma kommer med ett paket kondomer och säger "Ni är väl försiktiga?"

Hehe, Det låter som om hon borde ha sakt "Ni VAR väl försiktig".....;o)

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 20:44:34 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe, jo... ;)

 

Men preventinmedel är ju inte direkt något man vill diskutera med mamma när man är 15 :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere pga datorbutiken.com! se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer. Om båda är yngre än 15 så får man ha sexuellt umgänge.

 

Det är först när den ena är äldre och den andra yngre som det blir olagligt.

 

Lycka till! :P

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 20:59:01 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det är sant.

 

Det blir först olagligt om det skiljer "betydligt" i ålder mellan parterna. (oavsett vilken som är äldst, tjejen eller killen)

 

Skulle tippa på att "betydligt" innebär 5 år. Det finns dock ingen praxis exakt. Mer än 5 år innebär nog säkerligen åtal och straff.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är alltid olagligt om bara den ena parten är sugen. Även minderåriga kan dömas till sluten ungdomsvård för våldtäkt, och det är lättare att bli dömd för våldtäkt om offret är minderårigt, vare sig förövaren är det eller ej.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart. Våldtäkt är våldtäkt oavsett ålder.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

[inlägget ändrat 2003-01-21 02:10:56 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...