Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mac eller Pc

Bosse-i-skogen

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Det är inte direkt ovanligt att människor använder vissa saker när det finns bättre alternativ...

Är det många här som kör en Ferrari? Har alla här ett ATI Radeon 9700?

Priset kanske är det som avgör privatpersoners beslut, eller spelutbudet.. I företag är det nog mest de naiva IT-ansvariga som oftast inte har en aning om vad macintosh är för något.

Min Mac SE från 87 går alldeles utmärk fortfarande, jag har installerat om operativsystemet en gång. Medans jag har ägnat den senaste helgen åt att installera om XP i min PC minsta fem gånger, och det är inte sällan jag formaterar min hårddisk.

Hur bra går en PC från 87? Vad fanns det för PC då, 286 eller? Går det ens att använda den till nåt vettigt nu? Hur mycket är den värd?

Jag vet att det finns människor som har tur och lyckas slippa detta, men jag skulle vilja vet om det är lika stor andel som de som inte har problem med sina macar.

Och vad är bra med Windows?

Att det säger "Det går inte att ta bort filen, den finns"?

Eller "Det går inte att ta bort mappen, den är tom"?

Eller att mitt grafikkort först försvann när jag installerade (försökte installera) Micro$ofts egna IPX-protokoll, sedan kunde XP inte ens starta..

Jag håller inte riktigt med dig om att Mac'en är oförstörbar. För ca 7 år sen hade vi ett 30-tal Mac'ar på mitt företag jag jobbade på då samt ca 700 Pc. Vi hade en kille som på heltid sysslade med Mac medan två killar servade resterande PC park + servrar. Tillsist blev det för dyrt att hantera två plattformar, både kunskapsmässigt och licensmässigt. Att valet blev PC beror inte så mycket på vår naivitet utan att vi helt enkelt fick bättre priser, bättre program, bättre support, bättre utvecklingsmiljö, bättre infrastruktur mellan klient/server och framför allt - en standard vi kunde hålla oss till.

Att en MAC SE -87 betingar ett högre värde på marknaden än motsvarande PC kan elaka tungor hävda att det beror på Tekniska Muséets intresse för ovanliga forntida tekniska föremål. Själv tror jag det beror på att Mac alltid varit dyrare - så även begagnade.

Att du får formatera om din XP maskin kan åter förklaras av elaka tungor att det beror på din egen inkompetens. Men jag skulle nog vilja påstå att PC konceptet lider av sin egen valfrihet. Du kan köpa alla dina delar (Moderkort, RAM, CPU, disk, video, audio, etc.) varhelst du vill. Det påverkar notan positivt också. Priset du får betala är en plattform som inte är lika skräddarsydd som Mac'en.

Så, för att summera är Mac ett mer homogent koncept med många originaldelar utvecklade av en homogen ingenjörskår. Därför kan stabiliteten också bli högre i snitt (även om jag personligen inte riktigt delar den uppfattningen). Problemet det medför är marknaden förlorar intresse när den inte kan tjäna pengar. Att Jobs blir rik hjälper inte. Alla vill bli det.

PC'n å andra sidan är en hel marknad i sig där alla kan tjäna pengar. Novell, Microsoft, Oracle, Intel, AMD, IBM, RedHat, SCO och många många fler sluter upp bakom PC'n och då ökar utbudet av produkter och tjänster. Kontentan blir att kunderna också väljer.

[inlägget ändrat 2003-02-14 14:32:45 av KOZ]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...