Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD stepping


force2

Rekommendera Poster

Det här är kanske mest intressant för de som har AMD-datorer eller är på väg att bygga sig en AMD-dator.

 

Steppingen på en AMD-processor är relativt viktig om man ska överklocka.

På en AMD-processor så finns det en bokstavskombination som är femställig, t.ex. AGOIA, AROIA, AIUHB etc.

Det finns även en längre bokstavskombination som heter något i stil med AXDA1800DUT3C (eller liknande). Siffrorna säger vilken "AMD-hastighet" processorn har, i detta fall är det en 1800+.

Följande bokstäver DUT3C är intressanta

Den första (D) är inte av vikt.

 

Den andra (U) säger vilken spänning som CPU'n ska matas med. Är den bokstaven ett M så är processorn en Palomino (vilket förstås även syns på själva kärnan då den är mer kvadratisk än en T-bred). Det finns fyra olika bokstäver som kan förekomma:

L = 1,50V

U = 1,60V

K = 1,65V

M = 1,75V

De bokstäver som är "bra" är U och K, detta indikerar att det är en T-bred revB.

 

Den tredje bokstaven säger vilken max-temp som CPU'n "klarar". Det finns två olika förekomster:

T = 90 grader C

V = 85 grader C

 

Det fjärde tecknet är en siffra och den vet jag inte vad den står för.

 

Den femte säger vilken FSB som CPU'n ska köras på. Det finns två förekomster:

C = 266MHz (eg 133MHz)

D = 333MHz (eg 166MHz)

 

Så ska det inhandlas en processor så försök se till att de där bokstäverna heter ....DUT3C eller ...DKT3C. Då finns det goda chanser för överklockning - MEN den andra femställiga bokstavskombinationen är minst lika viktig.

En Palomino heter t.ex. AGKGA, AGOIA, AROIA etc.

En T-bred revB heter alltid något som slutar på B, t.ex. JIUCB, AIUHB, AIUCB etc.

Kom ihåg att det även finns T-bred revA, vilka följaktligen slutar på A - de är inte lika bra överklockare som revB!

 

Då jag häromdagen hade "nöjet" att vara i Sthlm så gick jag runt i några affärer och det var bara Mycom.se som hade T-bred revB i lägre hastigheter ( <2200+ ). Ska man köpa en trevlig överklockare så är det 2100+ T-bred revB som gäller, den får gärna heta AIUHB eller AIUCB. Den jag fick tag på var en 1800+ Tbred revB med steppingkod som följer:

AXDA1800DUT3C

JIUCB 0250 (de fyra siffrorna säger när den tillverkades - ÅÅVV).

 

Hade tillverkningsveckan varit 0252 så hade CPU'n, enligt vad jag förstått, gått att klocka lite till.

 

Denna CPU som jag har fungerar alldeles utmärkt att köra i 12,5x175. Jag köpte två st likadana CPU och den andra sitter i ett Nforce2-kort där CPU testats i smått osannolika 10x220 utan problem.

 

Det är ju som alltid när man överklockar lite grand av lotteri. Men två saker är alltid nödvändiga:

Spänning (alltså Volt - men det är ju klart det finns annan spänning i överklockning - lol)

Kylning

Jag sitter med ett vattenkylt system som gör att det går lite lättare att överklocka.

 

Den förra CPU'n som satt i var en Palomino AGOIA (1600+) som kördes konstant i 10,5x166 med luftkylning - Palominos är inte helt värdelösa heller.

 

Övrigt som kan vara intressant att nämna är att butikerna som säljer dessa inte vet på förhand om det är Palominos eller T-bred's som de får, iaf inte så länge distributörerna har kvar Palominos, det kan komma blandade leveranser. Ni som har möjlighet att gå in i en affär och titta på själva CPU'n innan ni köper den har större möjligheter att göra ett bra köp än de som bara köper via nätet.

 

Här finns även information om stepping:

http://www.overclockers.com/tips00201/

 

 

Hälsningar

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...