Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 döda datorer på 4 månader


Donald

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag håller på och slå rekord i problem. Allt började för ca 4 månader sedan, en p4 2.4 (533), 2st 256 TwinMos pc 2700 (dubbelsidigt) och ett MSI 845G Max-L samt ett Chitetech med 340W inhandlades. Detta byggdes ihop till ett system tillsammans med ett GF4 Ti4200, en LG Cd-rw, en IBM GXP120 80G och en Fujitsu 10G. Allt funkade i ca 3 veckor (någon omstart då och då) sedan dog systemet plötsligt men gick igång effter en stunds vila. Några dagar senare hände samma sak med ett heldött system. Nytt nätag.. testades=samma resultat. Mobo till återföräljare som inte hittade något fel, minne och cpu återsändes med reultat att annat moterkort sändes till mig. denna gång ett Asus p4pe. Undertiden testade jag alla andra enheter i mina andra datorer=allt ok. Det nya kortet funkade i 2 dar, nytt nätag.. igen men samma resultat, allt till återförsäljare igen. Nu är alla förbryllade. Får "för säkerhets skull" nytt mobo, ny cpu och två 256 enkelsidiga minnen samt att jag köper en dvd-läsare. Nu är allt frid och fröjd i 5-6 veckor då händer samma sak igen men denna gången stendör nätag.. provar nytt men detta funkar inte nu heller. Vi kollar mobo men det är bränt lika så det lånade (nya) nätag.. och har jag upptäckt antagligen DVD-läsaren, minne och cpu funkar felfrit i kompisars system. Under tiden detta har pågott har alla interna kablar byts mot nya, vägkontakt har skiftats, modem byts mot adsl, nätsladdar kontrolerats, väggkontakten som används skiftats (allt jordat). Datorn jag använder nu funkar klockrent på samma el slad/kontakt och har gjort så i ett år + de gånger problemsystemet varit inlämnat. Jag har t o m haft kompisar som trippelkollat att inget är felmonterat och kortsluter i lådan.

Nu är jag livrädd för att bygga ihop ett system igen då det börjar bli svårt med garanti på grejer för tredje gången, inte ens jag tror på moderkortsfel längre. Förslag nu är på skiftande spänning i elnätet men varför går då skärmen och denna AMD 1.2G, 300W nätag...

Om felet är spänningen hjälper då en UPS.

Förslag Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om felet är spänningen hjälper då en UPS.

en UPS hjälper om du har dåligt elnät ....men då borde annan elektronik i hemmet också packat ihop. Är det andra grejer som har gått sönder?!

 

 

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enbart en aktiv UPS hjälper i så fall, dvs en som aktivt filtrerar (alternativt aktivt kör på batteridrift) strömförsörjningen. De billigaste är passiva som bara sitter å vilar tills strömmen går...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...