Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GD, mm


GronK

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har just börjat titta lite på php höll på med asp innan så nu kommer lite nybörjar frågor =)

 

1.GD

Läste om GD något (bibliotek?, komponent?) för att behandla bilder. Är det så att om jag använder GD på min server och sedan är färdig med min sida. Så är det bara någon % av alla webbhotell som kör GD eller är det så att alla kör GD som standard i php?

 

2.echo $mip.'<br>'; eller echo "$mip<br>";

jag förstår skilnaden, men ur prestanda vad är bäst? Jag tycker alla artiklar skriver orlika.

 

3.öppna, stäng mycket?

Så här läste jag att det var fel att göra.

<?php echo "
<table border=\"$border\">\n
<tr>\n
 <td bgcolor=\"$color\">$content</td>\n
</tr>\n
<table>\n"; ?>

man skulle i stället göra så här

<table border="<?php echo $border ?>">
<tr>
 <td bgcolor="<?php echo $color ?>"><?php echo $content ?></td>
</tr>
<table>

Och detta skulle öka prestandan? När jag började med ASP så skrev jag just som det sist nämnda men blev upplyst om att det var helt fel att hålla på att öppna och stänga på det sättet. Vad är rätt och fel eller är det så att språken skiljer sig på detta område?

 

4.echo och print

Är kommandot echo och print samma sak? jag tycker alla små saker man gör i php har någon liten betydelse hit och dit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

1; De flesta svenska webbhotell jag vet har GD. GD kommer dessutom inbyggt med version 4.3.0 och framåt.

 

2; Själv föredrar jag att separera alla variabler från "output" som html mm.

Jag har börjat titta lite på att använda mig av templates för att i största möjliga mån skilja på php och html.

Men:

echo "Här printar vi ut: " . $mip . "<br>";

har jag använt mig av förr i tiden.

Se -4- för mer info.

 

3; Det är nog mest en estetisk sak skulle jag vilja påstå, eftersom du redan låter php parsa och göra jobbet eftersom filen heter nånting.php...

Själv föredrar jag att "öppna-stänga" mycket för att då kan du direkt hitta vilka block kod som hör till vad.

 

4; Båda printar ut texten du skickar till den. Men jag har för mig att print kan formatera texten lite...

Själv använder jag enbart print() i följande format:

print("Lite text som vi printar: " . $mip);

eller

print($mip);

 

Igen, så är det nog mest efter personligt tycke...

Men man skall försöka hitta "sin" kodstil, och sen hålla sig till den så att all kod man gör ser ut och är uppbyggd på ung. samma sätt så det inte blir spaghettikod av de hela =)

 

Hoppas du blir nåt klokare...bedtime för mig del...

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 05:44:43 av Rikard Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

print() returnerar även FALSE (0) eller TRUE (1) vid utskrift. Detta värde kan fångas i en variabel. Vad det nu ska vara bra för.

 

Det är printf() som kan formatera texten på nåt sätt...

 

GD kommer "inbyggt" (vet inte sedan vilken version), men är dock inte enablad som standard. De flesta brukar dock enabla den.

 

Vad gäller punkt nr 3, så använder jag alltid det första sättet. Jag tycker att det ger mycket bättre överblick över koden.

 

http://www.php.net/manual/en/function.echo.php

http://www.php.net/manual/en/function.print.php

http://www.php.net/manual/en/function.printf.php

http://www.php.net/manual/en/ref.image.php

 

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg angående föregående inlägg om GD:

Grafikbiblioteket är som Rikard sa numera standard, men många andra delar som används av biblioteket är inte standard.

 

Till dessa kan nämnas stöd för att skriva text i bilder med TrueType- eller PostScript-teckensnitt, vilket ofta är användbart.

Dessa måste alltså installeras vid sidan av PHP, vilket de flesta webbhotell ändå gör, men det är inget du kan räkna med om du ska ligga på ett billigt sådant.

 

När det gäller sättet att skriva ut HTML-block, så använder jag mig av metod 2 som du visade, då det ger en bätte överblick.

 

Om det endast är några få rader så skriver jag dock ut dem med echo():

echo "<table border=\"{$border}\">\n";
echo "<tr>\n";
echo "<td bgcolor=\"{$color}\">{$content}</td>\n";
echo "</tr>\n";
echo "<table>\n";

Som du ser så har jag lagt variablerna inom {}. Detta är för att du även ska kunna skriva matriser med strängnycklar, såsom $_GET["variabel"].

Det är också bra för att då kan du skriva en bokstav direkt efter exempelvis. Jämför:

$variabel = "tvätta";
echo "$variabelde"; /* Fungerar inte */
echo "{$variabel}de"; /* Fungerar */
echo $variabel . "de"; /* Fungerar */
echo "Varaibel = {$_GET["variabel"]}"; /* Ett annat exempel med strängnyckel */

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 11:22:25 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...