Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Önskar konstruktiv kritik på ny shop

Layers1

Recommended Posts

Hej!

Vi har knåpat ihop en internetbutik på adressen www.butik.it

Vi tar gärna emot konstruktiv kritik. =)

Sidan är lite seg nu, ska byta webbhotell...

Vi vill gärna veta vad som upplevs som oanvändarvänligt!

Tack på förhand /Lars

Som vanligt fungerar inte denna sida heller i 640x480 upplösning - knappraden och det i bilden ovanför hamnar utanför.

Jag tycker "VÅRA VILLKOR" låter lite "egocentriskt" och att det bör heta "Försäljningsvillkor" som brukligt är.

När jag öppnar dessa är jag främst inte intresserad av att höra allt hemskt som kan drabba mig, och läsa sådana egendomliga texter som:

"2. Köpare

Butik.it säljer och levererar endast till av Butik.it godkända kunder."

En del skulle nog vända utanför dörren om det stod såna konstigheter på en vanlig butiksdörr.

Punkten:

"3. Produkinformation och priser

Alla uppgifter och data som finns i Butik.it's produktinformation, prislistor och som delges av säljare kan ändras utan särskild förvarning."

...börjar med ett felstavat ord och informationen låter som om firman inte tänker stå för någonting alls.

När JAG klickar på Försäljningsvillkor vill jag först av allt läsa solklar information om huruvida moms ingår i priserna, om varorna levereras fraktfritt eller inte - och isåfall om firman erbjuder "enhetsfrakt". Eller om inte - exempel på vad frakten kan kosta.

Och information om ev ytterligare avgifter tillkommer och storleken på dessa. Även om ev postförskottsavgift.

Och firman gör klokt i att presentera sina Försäljningsvillkor i en klart inbjudande ton!

Inte låta som om man får vara förbannat glad om man får handla där överhuvudtaget... och om de priser som angetts verkligen gäller i praktiken.

Ordet "förfråganformulär" tycker jag ser illa ut.

Och jag tycker inte man ska slänga in stora begynnelsebokstäver (på amerikanskt manér) här och var som t.ex. "Möss" i "Tangentbord o Möss.

Hej Lars,

Förstår att det ligger en hel del arbete bakom denna webbplats :-)

Spontant tycker jag att startsidan känns som "information overload", dvs den skulle tjäna på att bli "renare" till förmån för överskådlighet och tydlighet.

Passa även på att ta bort "fladdrande" bilder - de distraherar och skymmer innehållet.

Textinnehållet byter litet för ofta plats i "rutan" (vänster- respektive högeruppställt).

I övrigt upplever jag den som en väldesignad site av det traditionella slaget.

Det jag många gånger funderar på när jag besöker butiker på nätet av detta slag är:

Frånvaron av artiklar kring hårdvaran.

Det skapar ett mervärde och motiverar besökare att återkomma frekvent (om inte för att köpa alla gånger men för att bibehålla en kundrelation eller t o m utöka den.

Ett antagande om att alla besökare vet mycket om datorer.

Inga guider eller stöd för en besökare som är nybörjare.

Fungerar bra i Netscape :-)

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

Jimmie Pettersson
Som vanligt fungerar inte denna sida heller i 640x480 upplösning - knappraden och det i bilden ovanför hamnar utanför.

Hmm kanske dags att uppgradera skärmen? Tror inte att det är så många sidor som funkar för den storleken idag...

En annan sak jag undrar är: vad är det som är nytt? Tycker att den ser ut som den såg ut för 1-2 månader sedan.

/J

Hmm kanske dags att uppgradera skärmen? Tror inte att det är så många sidor som funkar för den storleken idag...

Det blev lite slarv i mitt inlägg, som du citerade ur:

"Som vanligt fungerar inte denna sida heller i 640x480 upplösning - knappraden och det i bilden ovanför hamnar utanför."

Det borde stått "Som är så vanligt numer, fungerar inte heller denna sida i 640x480 upplösning - en del av knappraden och det i bilden ovanför hamnar utanför."

Och det du skrev: "inte att det är så många sidor som funkar för den storleken idag", går ju i sådana här fall mest ut över dem som försöker sälja grejer via sådana sidor - de riskerar missa en hel del försäljning.

Vad jag minns funkade f.ö. den aktuella sidan inte fullt ut i 800x600 heller.

Jimmie Pettersson
Hur ska man kunna köpa en ny skärm om man inte ser hemsidan så man kan köpa en ;)

Hehe, det har du ju helt rätt i =)

Inte låta som om man får vara förbannat glad om man får handla där överhuvudtaget...

Haha, det där känner jag igen... hej Mark! :)

Funderar ni på att blocka besökare med returärenden via ip-adress oxå månne? ;)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-01-20 20:50:46 av Weyland]

• 2 weeks later...

Oj. Jag gillar designen på den. Riktigt mycket faktiskt.

Jag tänker därför inte kommentera designen, men, ni behöver gå igenom säkerheten.

På flera ställen så kollar ni inte att ni får in giltig data innan ni skickar det vidare till databasen. Detta är ett allvarligt säkerhetshål.

När ni tar emot en sträng ni ska skicka till databasen måste ni vara säkra på att den inte innehåller någon apostrof ('), och när ni tar emot ett tal så måste ni vara säkra på att det inte innehåller något mellanslag, eller annat tecken som inte är en siffra.

Exempelvis kan ni använda funktioner som dessa:

function GetRequestString(name)
  GetRequestString=replace(request.querystring(name),"'","''")
end function

function GetRequestNumber(name)
  on error resume next
  dim value
  GetRequestNumber=0
  value=request.querystring(name)
  if (isNumeric(value)) then
     GetRequestNumber=CInt(value)
  else
     GetRequestNumber=0
  end if
end function

Sedan så använder ni dessa funktioner varje gång ni hämtar ett värde via "request.querystring" som ni ska skicka till databasen (ni behöver göra liknande för request.form också).

GetRequestString ser till att dubblera apostrofer vilket gör strängar säkra, och GetRequestNumber ger värdet "0" ifall den tar emot något annat än ett tal.

-- tillägg

Ni använder alltså exempelvis:

produktID = GetRequestString("id")

istället för

produktID = request.QueryString("id")

Ciao,

Anders

- som upptäckte denna tråd lite sent.

[inlägget ändrat 2003-02-04 13:33:02 av Anders N]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...