Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite frågor


- Jonsson

Rekommendera Poster

Hej, jag har en del frågor som alla är lite kopplade till nätverk så jag ställer dem här.

 

1. I skolan har jag med min bärbara och loggar in på skolnätverket på en NT-domän. Innan körde jag windows 98 och då var det inga problem att få fram inloggnignsruta, men hur får jag farm den nu i XP? (användarnamn, lösenord och domän)

 

2. Fram till för ett par månader sedan gick det fint att ladda ner med både dc och kazaa, men nu går det segt (~10kB/s mot innan: ~350kB/s). Jag snackade med en kille på dc och han sade att de antagligen hade ett filter på routern.

 

Frågan är då, kan jag göra något åt detta? Jag läste något om att tunnla ut Kazaa via port 80, som fortfarande går med ca 350kB/s...

 

3. I så fall, med vilket program och hur?

 

Tack de som orkar svara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att det där med hastigheten kan ha lite med XP att göra.. Det verkar som om XP håller i en del av bandbredden för att Xp:s funktioner ska gå snabbare. Det går att stänga av men jag kan det inte på rak arm tyvärr.. Kolla om det finns någon annan som vet..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsh, QoS har inget med problemen i denna tråd att göra. QoS reserverar bandbredd åt tjänster som behöver det, kör man inga sådana tjänster - eller har någon komponent i nätverket som inte stöder QoS - så ska man inte bekymra sig överhuvudtaget ;p

 

"filtret" på routern prioriterar säkerligen ner filbytar-trafiken eftersom den är roten (till allt ont?) till alla bandbreddsproblem på större nätverk, typ campusnät och skolor osv.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du måste göra din Windows XP dator medlem i NT-domänen. Alternativet är att du får ange anv.namn och lösenord varje gång du ansluter dig till en resurs på nätverket (t.e.x mappar upp en enhet). Tala med din nätverksadministratör och be honom hjälpa dig att bli medlem i domänen.

 

2. Förmodligen har, som du säger, IT avdelningen i skolan begränsat bandbredden på vissa specifika protokoll och portar. Att tunnla på port 80 är då en lösning som kan fungera, många fildelningsprogram har inbyggda funktioner för detta. Kommer inte ihåg på rak arm hur du gör med Kazaa (som jag inte fattar hur folk fortfarande kan vilja använda med tanke på säkerhetsproblemen) och DC men det är bara att läsa på hemsidorna i någon FAQ.

 

Mvh

 

J.B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...