Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Feedback


Kristianstad

Rekommendera Poster

Hej lillen_009!

 

Jag förstår precis hur du menar.

 

Tanken med sajten var egentligen först att jag skulle testa mina asp-kunskaper i praktiken. Ett ställe där man kunde betygsätta filmer var det jag kom på.

 

Mitt mål med sidan är att man skall kunna få tips om filmer. T.ex. om jag skall se en film med kompisar imorgon kväll så skall jag kunna gå in och söka upp en bra film.

 

Hur tror du bäst jag kan göra det till en bättre sajt rent konkret.

 

Tack så mycket!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, sådär - några små grepp bara.

 

Gör en tydligare logga som täcker upp en större del av huvudet på sidan. Komplettera gärna med ett stycke text i huvudet jämte loggan som kort beskriver vad sajten går ut på, eller något logiskt slagord eller vadsomhelst som gör att man genast fattar vad det går ut på.

 

Lite rundade hörn är jag svag för, likaså lite mera djupkänsla med ett par enkla slagskuggor. Den oranga färgen (som i bilden tyvärr sabbar texten, men iaf) tycker jag kompletterar färgsättning, och dessutom har jag lagt en liten, liten aning mer blått i resten av sidans färgval.

 

Som jag tidigare skrev om nyheterna, lägg fokus och blickfång på innehållet - inte på tekniskt mumbojumbo som datum eller klickbara länkar. Komplettera med en 'fler nyheter'-länk eller liknande i navmenyn och direkt under sista visade nyheten förslagsvis.

 

Ökade kontrasten på filmremsan.

 

http://kali.dnsalias.com/temp.jpg

 

Egentligen borde man göra något åt tabellerna i huvudramen/tabellen - dom ser likadan ut som dom i navspalten (fast orange nu då ;) - tycker man borde bryta ner dom mer - två spalter skulle kanske gå in istället - med senast betygsatta i ena och senaste trådarna (eller veckans fråga) i den andra...?

 

Bakgrundsfärger kan ibland bytas ut mot en extrem lågkontrastbild istället (exempel: http://kali.dnsalias.com/@stored/plan8/ ) - fast helst gärna något mönster som inte så tydligt upprepas förstås ;)

 

Diskussion om sidans design och funktion överlåter jag till de andra här i tråden, jag var mest intresserad av formgivningen ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-01-18 22:04:44 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt mål med sidan är att man skall kunna få tips om filmer. T.ex. om jag skall se en film med kompisar imorgon kväll så skall jag kunna gå in och söka upp en bra film.

 

Ett problem ser jag. Vad ska få dina besökare att bestämma sig och på vilka grunder. Visst väljer en del bara att titta på den för att vissa skådespelare är med, men merparten av oss (däribland jag själv) vill ha en liten bakgrund och en aning om vad det hamnar om. Tex det man kan läsa bak på videon eller på en bok. Inte för avslöjande, men så att man får en lite övergripande bakgrund. Läste lite kommentarer nu och såg att vissa är riktigt bra, medan merparten skriver ett par rader; 'jättebra. se den handlar om han och han och vad de gör i NY)' eller 'Misslyckande. De lyckades förstöra filmen helt'.

 

Går du enbart efter kommentarerna kommer man att sortera listan med alla filmer och välja de med högst snittbetyg. För i nuläget har man inte mycket annat att gå efter (undantag i de fallen det fanns bra kommentarer).

 

MAn vet det själv att en av de första sakerna man gör när man hyr en video är att man läser vad som står på baksidan. Men överlag - trevlig sida som med lite modifieringar kan bli en toppensida!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen lillen_009!

Det jag skall fokusera mig på om jag förstått det rätt är att se till att det står en liten beskrivning av filmen.

 

Känner du eller någon annan till om man får "sno" texten som står på baksidan? Är den ©-skyddad?

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du eller någon annan till om man får "sno" texten som står på baksidan? Är den ©-skyddad?

 

Du är inte tillåten att ta något utan att fråga vad gäller sådant. Det är lika med tex bilder. Det är utgivaren som har rättigheten på texterna, men har du filmen i dina händer så kan det ju aldrig vara olagligt att 'ändra lite i den så att du får ett liknande innehåll, dvs ta poängen från baksidestexten och skriva om den med egna ord. Så mycket text är det ju inte att det skulle bli krångligt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg design, Wey! Det enda som inte tilltalar mitt öga direkt är teckensnittet på STOSSAN.COM. Kan du testa något annat? :)

 

Man kan inte vara så fräck och fråga herrn om han skulle kunna lägga ut sidan (om han har det) som en html-fil, för jag kommer ändå inte kunna göra det så här fint.

 

tycker man borde bryta ner dom mer - två spalter skulle kanske gå in istället - med senast betygsatta i ena och senaste trådarna (eller veckans fråga) i den andra...?
Intressant tanke. Men tror du verkigen att Senast betygsatta filmerna och Senaste trådarna får plats på "en rad"? Eventuellt Senaste betygsatta filmerna+Veckans fråga, men knappt det, eller har jag fel?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, sådär - några små grepp bara.

Små? Usch att du hade tid att göra allt det där. Det var verkligen snyggt.

 

Fast jag skulle vilja runda hörnen för alla tabeller på sajten, tex "Logga in", "Sök" och alla de där. Sedan skulle jag vilja ha lite "starkare" bakgrundsfärg för "ramen".

 

Annars var det snygg design!

 

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

-Den vise vill veta, den dåraktige tala-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som inte tilltalar mitt öga direkt är teckensnittet på STOSSAN.COM. Kan du testa något annat?

 

Njae, min tanke var att det bara var en place-holder för en 'riktig' logotyp som du skulle behöva fixa ;)

 

Om du gör om sättet att lista 'senaste' så går det nog, så att varje titel tar ett par rader istället.

 

--

.Wey - ska nu glo på mera Full Metal Panic...

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du designen, Wey? Du har den möjligtvis inte som html-dokument?

Jag har nämligen inte den kunskapen och programmen att skapa skugga och rundade hörn.

 

Tack på förhand!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, som jag alltid gör - i ett ritprogram först och främst :)

 

..tycker det är enklast, sedan blir det upp till en själv att bevisa sitt tabellhanterande för att få samma resultat i hyfsad html. Men vill du ha lite rundade hörn av mig kan jag säkert ordna det?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda ritprogrammen jag innehar är Paint Shop Pro 5 och Paint :)

 

Men vill du ha lite rundade hörn av mig kan jag säkert ordna det?
Ja! Det hade varit jättehyggligt! :)

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2003-01-19 14:01:47 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...