Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reavinst villa -- aktieförlust


www.e-inkomster.nu

Rekommendera Poster

www.e-inkomster.nu

Jag har sålt min villa och gjort reavinst på denna. Har samtidigt lyckats att göra en ordentlig förlust på aktier.

Går dessa båda olika typer av reavinst/förlust att kvitta mot varann?

 

med vänlig hälsning

 

Jonas Carlström

-Nätentreprenör- = (Hur man får tag i rätt information på nätet) Vill du veta mer...se

 

www.e-inkomster.nu

 

Kom ihåg att de bästa affärsmöjligheterna finns på INTERNET..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Japp. Båda är kapitalförlust respektive kapitalinkomst så det går bra att dra av. Fast skatten på försäljning av permanentbostad är ju "bara" 20% av reavinsten medan aktieskatten är 30%, så jag är inte hundra på om dessa räknas "rakt av" mot varandra. Men det är bara att använda tilläggsblanketterna (som vanligt) och räkna enligt dem så ger det sig.

 

Du vet väl om att du kan skjuta upp skatten på villaförsäljningen om du köper ny bostad? Kvitta aktieförlusten mot villavinsten och skjut upp resterande belopp så blir det noll i skatt. (åtminstone för tillfället, den latenta skatteskulden på villan kanske du aldrig behöver betala!)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.rsv.se/deklaration/02/avdragslexikon_om.html#skatteeffekter

 

Ja. I och med att (nästan) all skatt räknas ihop till en hög så kommer du att kunna vitta en del. Kom ihåg att ta med alla omkostnader både vid inköpet/försäljningen av aktier + vid köpet/försäljningen av hus. Observera att du även får göra avdrag på förbättringar av huset (värdet ska vara någorlunda beständigt och uppgå till minst 5000:- när utgiften inträffade.).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mycket bra information om dessa ting kan du från:

 

http://www.rsv.se

 

Du kan ladda ner broschyrerna RSV 330, RSV 379, RSV 332, blanketterna K1, K4, K4c och K5 - så har du en intressant och spännande läsning för hela helgen.

;-)

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-18 12:50:58 av CarlWan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...