Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfa med minimal installation?


Simon Holm

Rekommendera Poster

Jag har dålig med resurser(16 ram) på min dator och vill gärna göra en minimal

installation av redHat 6.1(slopa KDE eller GNOME), samtidigt vill jag kunna surfa med till Opera

eller Netscape, vad är den optimala lösningen? Jag borde kunna använda bägge dessa webbläsare utan någon fönsterhanterare eller är minimal fönsterhanterare som Tiny Window Manager att föredra, någon som har ngn erfarenhet av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan fönsterhanterare kommer det att bli riktigt svårt, eftersom då kommer du inte att kunna flytta på dina fönster som du öppnat, inte heller hoppa mellan dem om de ligger under varandra. Jag föreslår att du lägger in IceWM (som nyligen släpptes i version 1.0.0) eller någon annan liten fönsterhanterare (t.ex BlackBox) för att inte skapa alldeles för mycket overhead.

 

Räkna inte heller med att kunna surfa med Opera, den betan (snarare alpha, om du frågar mig) är inte mycket för världen. Den kan knappt rita upp sidor ordentligt, samt "tryckknappar" på sidor fungerar inte, så "Skapa inlägget"-knappen här hade inte fungerat.

 

Vad din dator hade mått bäst av vore om den fick lite mer RAM. 16M är nog absolut minimum för vad Netscape klarar sig på utan att bli oanvändbart långsamt.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det utfyllande svaret och tipsen på vettiga fönsterhanterare,

jag är medveten om att 16ram är i knappaste laget men med

dom just nu höga ram priserna och min skrala kassa kan jag

inte göra något åt detta just nu. Netscape är onödigt seg och

stor men den ända acceptabla läsaren just nu som jag ser det, jag har inte hunnit

titta på Opera i Linux versionen ännu, jag hoppas att det kan bli ett

bättre alternativ (mindre och snabbare)än Netscape.

Tack åter igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter att surfa med DOS6, Win 3.1 och Netscape 3.x (senast möjliga 3 version)(eller ev Opera om det finns för 3.1) på en bärbar dator där jag har 16MB och nämnda program.

Jag har just ökat från 32M till 64M på en annan burk med Linux och det är klar skillnad med Netscape 4.08 i Afterstep även om surfning med 32MB är OK (Debian slink och Mandrake 6). Staroffice går också att använda med 64MB, sirapsslött, oanvändbart med 32MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa fvwm2, WindowMaker, BlackBox eller Sawmill som fönsterhanterare. Netscape 4.x är funkar på min 486:a med 16mb ram, men det är väldigt tråkigt. Netscape 3 är MYCKET snabbare. Annars kan du testa att använda Kde:s filhaterare som webbläsare, vilket funkar rätt bra. Bäst är naturligtvis att använda lynx eller w3m i textläge. Om man råkar ut för någon väldigt grafisk sida som verkligen kräver en grafisk webbläsare han man alltid köra i gång Netscape.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips om fönsterhanterare etc,

surfa med KDE? Okej men KDE kräver en hel del, åter igen 48 ram min. enligt RedHat 6.1 manualen.

Jag inser att visst kan man surfa men det kommer inte gå snabbt med 16 ram minne. Jag inser att jag borde köpa lite mer minna så fort plånboken tillåter, samtidgt är det kul att se vad man kan pressa Linux till egentligen. En text baserad webb läsare kanske är den ända svaret i första omgång? Ett vanlig problem med Netscape (har inte hunit testa andra webbläsare på Linux ännu) är

fonter/typsnitt, jag föredrar sans-serifer på skärm,

men ofta får man någon ful serif (Times liknande),

jag har löst detta genom att justera default inställningarna i Netscape (dvs inte dokument specifik, utan skriver över detta), för att tillexempel läsa idg.se sidor i något verdana liknande.

Har någon annan upplevt detta problemet vad är problemet? Läser Netscape(Linux versionen) StyleSheet

annorlunda eller vad? Jag har ändrat mina personliga sidor till helvetica och lucida som sägs skall vara det närmaste man hammnar Windows Verdana. Men folk klagar och jag får det inte funka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda dina Windows-fonter med en TrueType-server. Jag använder xfstt version 0.9.10 och den hittar du på ftp://metalab.unc.edu/pub/Linux/X11/fonts/ (det har nog kommit en nyare version nu, det var ett bra tag sen jag installerade min).

 

Med hjälp av denna TrueType-server så kommer dina sidor att se lika dana ut i Linux som i Windows. Givetvis kan alla andra program använda TrueType-fonter, inte bara Navigator.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte hela KDE för att surfa med filhanteraren, det räcker med libbarna och kfm, som hör till de mest grundläggande programmen. På min 486:a funkar det utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Peder Fällefors

På mina två sista arbetsplatser så har vi i princip *slängt* bort mer eller mindre kompletta 486:or. Ta och snacka med några PC- eller nätverkstekniker på ditt t ex ditt kommunkontor elle något företag och se om du inte kan tigga några minneskretsar. (Om det nu var en 486:a så att du klarar dig med den hastigheten på minnen)

 

Peder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...