Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta program från annan dator


Richard Tapper

Rekommendera Poster

Richard Tapper

Jag har ett program som konverterar Tiff-bilder till PDF-filer på en server. Scanningen av Tiff-bilderna sker på en annan dator.

 

Nu undrar jag om man på något sätt kan starta programmet på servern ifrån datorn man scannar på.

 

Programmet som ska startas är en *.bat fil som tar hand om hela konverteringen. Så på något vis vill jag starta *.bat filen ifrån scanningsdatorn.

 

Någon som har tips på hur detta kan göras?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En simpel (och kanske ful) lösning är att lägga upp en post i schemläggaren på servern som startar batfilen en gång i minuten eller var 5e minut ellaer något annat intervall. Det första batfilen gör är att kolla om det finns några tiffiler i den speciella mappen. Om så är fallet startar programmet som konverterar filerna varefter tiffilerna raderas eller flyttas. Finns det inga tiffiler avslutas bara batfilen.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Tapper

Jo jag har haft funderingar på det oxå. Men problemet är hur jag ställer att batfilen endast ska köras om det finns tiffbilder som inte är konverterade.

 

Som jag har det idag så kör batfilen igenom hela mappen med tiffbilder. Konverterar alla och ersätter de som tidigare var konverterade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna .bat-fil borde fungera:

--------------

@echo off

if not exist c:\tifdir\*.tif goto tom

tiff2pdf

copy c:\tifdir\*.tif c:\tifsavedel c:\tifdir\*.tif

echo Filer konverterade!

goto end

:tom

echo Filer att konvertera saknas!

:end

echo Körning slut

--------

Exemplet utgår från att du lagrar ner tiffilerna på katalogen C:\tifdir och att du vill spara dom på C:\tifsave samt att ditt konverteringsprogram heter tif2pdf.exe. Justerar du exemplet efter dina förutsättningar borde det funka. Syntaxen är testad under Windows 2000 och det kan finnas skillnader om du har ett annat OS.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Tapper

Tack för tipset, verkar klart intressant att testa.

Den bat-filen jag kör idag ser ut på följande sätt:

c:\winnt\system32\cscript.exe C:\program\tifftopdf\wsh\tiff2pdf.js E:\scandoc

 

Där E:\scandoc är den katalog där tiffbilder finns.

Jag använder ett program som heter tiff2pdf från Aquaforest.

 

På något sätt måste jag väl ha kvar den kommando raden i bat-filen som jag har idag.(?) + att lägga in de kommando du tipsade om. Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Tapper

Hej,

Tack för tipset!

 

Jag har provat med detta program. Tyckte att det såg väldigt lätt ut och att man slapp installera det. Bara att använda direkt i cmd-promten.

 

Problemet är att jag inte får det att fungera. Visst den visar att den kör men det händer inte ett dugg på den maskinen man kör emot.

 

Har någon annan eller du MickeB provat det och har tips på hur det kan fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...