Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS Uppgradering!?


Magnus Lindqvist

Rekommendera Poster

Magnus Lindqvist

F*n va less man kan bli. Har några äldre IBM Thinkpad 600E på vårt kontor. Tog hem uppdatering av BIOS till dem från IBM's hemsida. Måste uppgradera Bios för att kunna installera Win2k på dem, vilket ska bli standard i vår koncern. Stoppade in disketten i floppyn och väntade. Tillslut kom jag till en meny där jag hade 2st allternativ. 1. Readme fil. 2. Uppdatera Bios.

Valde 2:an. Fick frågan om jag verkligen ville Flasha bios. Jag svarade JA. Då fick jag Error, eftersom mitt batteri inte var laddat. Eftersom datorerna börjar bli rätt så gammla så är batterierna helt slut i dem.

Jaja, tänkte att man kanske kunde gå runt det så jag pratade med IBM. Svaret var : Köp nytt batteri, annars går det inte.. Fy fan va kasst.. Visst, förstår att det är en säkerhets åtgärd, men det innebär att många gammla IBM Thinkpads inte går att flasha. Hade bara bra erfarenheter av IBM tidigare men detta var kasst.. Vet inte om det är värt att köpa nya batterier bara för att ha möjlighet att Flasha..

 

// Magnus

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skaffa ett sånt där laboratorieaggregat eller en batterieliminator och koppla in det temporärt, istället för batteri, medan du flashar om BIOSet? Bara att flytta till nästa dator sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Kan du inte skaffa ett sånt där laboratorieaggregat eller en batterieliminator och koppla in det temporärt, istället för batteri, medan du flashar om BIOSet? Bara att flytta till nästa dator sen.

 

Det kanske skulle gå, men principen att man inte kan flasha bios utan batteri.. Allt för att tjäna pengar.. Kan tänka mig att det finns en hel del meddelålders IBM thinkpads med dåliga batterier som skulle klara Win2k men inte går att uppgradera tack vara ett dåligt batteri,..

Bra förslag i alla fall...

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...