Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Genvägar


Yazzzo

Rekommendera Poster

Hej

Finns det någon som vet hur man gör en bat-fil som skapar en genväg med ikon och allt...tex på skrivbordet.

Tacksam för tips

 

/Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skrivbordet" är ju en speciell katalog på hårddisken (exempelvis \windows\skrivbord), så det är bara att kopiera genvägen dit. Vet du inte hur en genväg ser ut så kolla på en annan genvägsfil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte prompt måste vara just en bat-fil utan går bra med nåt lite modernare så kan du ju alltid lägga följande (och modifiera det efter behov) i en "skapaikon.vbs", den borde gå precis lika bra att köra som en bat-fil.

set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
strDesktop = WshShell.SpecialFolders("Desktop")
set oShellLink = WshShell.CreateShortcut(strDesktop & "\Shortcut Script.lnk")
oShellLink.TargetPath = WScript.ScriptFullName
oShellLink.WindowStyle = 1
oShellLink.Hotkey = "CTRL+SHIFT+F"
oShellLink.IconLocation = "notepad.exe, 0"
oShellLink.Description = "Shortcut Script"
oShellLink.WorkingDirectory = strDesktop
oShellLink.Save
set oUrlLink = WshShell.CreateShortcut(strDesktop & "\Microsoft Web Site.url")
oUrlLink.TargetPath = "http://www.microsoft.com"
oUrlLink.Save

 

Scriptet hämtat från Microsoft, http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/wsMthCreateShortcut.asp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scriptet ovan lägger föresten upp två shortcuts, en shortcut som pekar på scriptet och en som pekar på microsofts websajt.

Det borde vara den första delen som är relevant för dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag förstår hur du menar, men jag vill inte bara kopiera en genväg, jag vill skapa en genväg till en .exe fil.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat scriptet. Det den gör, förutom att lägga upp shortcut till MS, är en genväg till själva scriptet. Det jag vill åstadkomma är en genväg till en exe-fil. tex notepad.exe. så att genvägen startar notepad i detta fallet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på genvägen så ser du att den inte alls gör en genväg till notepad.exe, det enda som notepad.exe har med saken att göra är att den använder ikon 0 från notepad.exe.

 

För att modifierar scriptet så att det passar dina behov så ska du ersätta

 

oShellLink.TargetPath = WScript.ScriptFullName

 

Med:

 

oShellLink.TargetPath = "c:\temp\din.exe"

 

där "c:\temp\din.exe" naturligtvis modiferas efter behov.

 

Raderna:

set oUrlLink = WshShell.CreateShortcut(strDesktop & "\Microsoft Web Site.url")
oUrlLink.TargetPath = "http://www.microsoft.com"
oUrlLink.Save

 

Kan du ta bort helt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, nu funkar det.

En sista fråga bara... vad skriver man istället för desktop, om man nu vill ha genvägen nån annanstans än just på skrivbordet? Mina kunskaper i programmering är inte sådär enormt stora ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, nu funkar det.

En sista fråga bara... vad skriver man istället för desktop, om man nu vill ha genvägen nån annanstans än just på skrivbordet? Mina kunskaper i programmering är inte sådär enormt stora ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man fuska lite och göra en genväg till en vanlig mapp och välja egenskaper och sedan ändra sökvägen dit man vill. Då får man dock ingen ikon med utan den får man leta efter för hand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är de här raderna i kombination:

strDesktop = WshShell.SpecialFolders("Desktop")
set oShellLink = WshShell.CreateShortcut(strDesktop & "\Shortcut Script.lnk")

 

Som först tar reda på var desktopen ligger (genom att hämta en "Special Folder" med namn "Desktop" (det finns några till alternativ om du tittar här: http://www.devguru.com/Technologies/wsh/quickref/wshshell_SpecialFolders.html )

 

Därefter så använder den sökvägen den fick för att bygga hela pathen till lnk-filen.

 

Vill du alltså att lnk-filen ska heta "c:\i_rooten.lnk" så ersätter du de två raderna ovan med:

oShellLink = WshShell.CreateShortcut("c:\i_rooten.lnk")

 

Vill du lägga lnk-filen i Startmenyn (för alla användare) så gör du förmodligen:

 

strStartMenu = WshShell.SpecialFolders("AllUsersStartMenu")
set oShellLink = WshShell.CreateShortcut(strStartMenu & "\Shortcut Script.lnk")

 

Fast vid något läge skulle jag lämna batch-stadiet och titta på ett riktigt installationsprogram istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...