Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte pinga nätverkskortet


Open_Eyes

Rekommendera Poster

Efter uppgradering från W98 till XP Pro fungerar inte mitt nätverk.

 

Jag kan t.ex inte pinga mitt nätverkskort. I Device Manager ser enheten ut att fungera bra, jag har installerat om drivrutinerna och även kört med de som kommer med XP.

 

Vad kan jag mer göra? Ska jag flytta kortet till annan kortplats, kan det hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan t.ex inte pinga mitt nätverkskort

körde du mot din "riktiga ip", eller mot localhost(127.0.0.1)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då är det iaf inte något fel på kortet, kolla dina ip inställningar. och resten av hårdvaran(switch/hubb/router)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker jag har kollat precis alla inställningar vad gäller nätet, även avinstallerat och kört på nytt (manuellet och via wizard i XP).

 

Datorn är kopplad till en annan dator direkt via korsad TP-kabel. Allt funkade när det var NT4 på ena och Win98 på andra. Nu när båda kör XP vill det sig inte....

 

Kan det vara drivrutinen som inte "biter"? Ibland ser jag den andra datorn i Mina Nätverksplatser. Men klickar jag på den säger den något typ "Network Path not found".

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, gå "back to basic" kör in netbeui protokolet enbart och se om du får kontakt mellan datorerna.

 

[inlägget ändrat 2003-01-17 13:53:41 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, netbios fanns inte som val att installera i XP (!).

 

Nätverkskorten verkar se varandra (direktkoppling med korsad TP), då det i SystemTray visas att anslutningen är uppe och drar jag ur en kontakt säger den att kontakten är bruten.

 

Däremot kan jag inte pinga nätverkskortet i ena maskinen, får bara error 65 (är inte det att XP inte ser kortet som det ska?). Har uppgraderat till senaste drivrutinerna för kortet.

 

Sedan säger maskinen att jag inte har tillgång till den workgroup datorn är inkopplad på.

 

Kör nu med en XP Pro (den har problemen) och en 2000 Pro (där kan jag pinga allt som ska kunna pingas...).

 

Vad finsn kvar att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...