Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa begagnad hd


Ann-Sofie K.

Rekommendera Poster

Hej och hallå!

Jag funderar på att köpa en begagnad hårddisk och jag undrar lite över formatering. Jag skulle ju vilja ta bort all info på den "nya" hårddisken så att inget finns kvar hur gör jag då? Jag läste någonstans att även om du formaterar två gånger så går det att återskapa informationen på hd´n, stämmer det? Finns det nån som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program för sk "lågnivåformatering" som körs från diskett. Dessa program brukar finnas i gratisversioner att ladda ner från dom olika hårddisktillverkarnas supportsidor.. jag inbillar mig att det är ganska svårt att återskapa något öht efter en lågnivåformatering..

 

Btw, varför köpa begagnat när nya HDD:s är så billiga nuförtiden ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant det du säger, du kan i princip formatera en hdd 5 ggr, men egentligen tar du inte bort någonting alls fysiskt på din hårddisk.

 

Det du gör när du formaterar är att du tar bort själva "adressen/länken" till den "låda" som ett tecken finns i.

Tecknet i "lådan" finns kvar till du skriver in någonting nytt i denna "låda".

 

Det du kan göra är att när du skriver kommandot format, så ska du skriva så här:

format_ c:/u

(_= mellanslag)

 

Här kommer en liten förklaring på hur jag menar rent tekniskt.

 

Normalt så skriver du som sagt Format_C: när du formaterar, "_"står för ett mellanslag.

Och sedan installerar man sitt OP igen, inga konstigheter förmodar jag.

Men i vissa fall kan det också vara behövligt att lägga till en "växel" och i detta fall /U, varför?

Jo, när man formaterar sin hdd så händer följande rent tekniskt,

man "spelar" in "sektorer" på den magnetiska diskytan och

det läggs även in några internt behövliga "tabeller" i början på disken.

Sedan när man väljer att formatera om sin hdd,

och skriver format_c: så tar du inte bort någonting av ovannämnda utan du säger åt din hdd att

den kan "spela" in nytt på dessa platser.

Men om du skriver format_c:/U (Unconditional) så tar du även bort gamla sektorer och tabeller, amatörmässigt sett.

 

Det finns speciella små program som kan skriva över en hdd, då skrivs det in slumpmässigt in olika tecken på ett speciellt sätt så det inte går att plocka fram något vettigt längre.

 

Dessa program finns både för oss amatörer ofta (freeware), men också för proffs, då blir det absolut effektivt och säkert, men då kostar det pengar.

 

Så i ditt fall när du får din "nya" hårddisk, gör då så här.

 

Kör först en fdisk, och skapa sedan en ny partition, sen formaterar du med växeln /U då har du gjort så mycket som du kan göra.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att använda växeln "/u" är att ingen information sparas så man kan köra dosprogrammet "unformat". Se även "//Gästen" -s utmärkta förklaring. Långt ifrån en säker diskrensning, men då har man i alla fall krånglat till det för den "normalnyfikne".

 

Sedan så finns det naturligtvis möjligheter att plocka fram information med särskilda program, i princip så är enda möjligheten att rensa bort all information för evigt att förstöra hårddisken (bränna, sandblästra..) men det är en annan historia..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena !

Det gick lite fort där ;-) växeln "/u" hör ihop med "format" och inget annat. Används den så rensas all info på hårddisken, även information om "bad blocks" med mera. Till "fdisk" finns ingen växel "/u" vad jag vet och formatteringen åker ju givetvis om man kör en "fdisk".

Och så var det där med "unformat". Den funtionen försvann efter DOS 6.22.

 

Mors !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag backar ett steg, det räcker att köra format c: om man har kört fdisk.

Och att det heller inte finns någon växel tillsammans med fdisk.

Var lite för snabb med svaret, var kanske något "otydlig".

 

Men om kommandot Unformat finns det en hel del att skriva om, om man vill.

Det är heller inte bara att skriva unformat som kommando och tro att man kan få tillbaka något som varit förlorat, så enkelt är det inte.

 

Det krävs lite mer både innan och efter detta kommando.

Men det är en annnan historia.

 

Unformat och DOS i sig används ju också bara för OP upp till ME, sen är det ju annat som gäller, så när man pratar om t.ex. DOS 7.0 så är det egentligen en variant på DOS som kommer från Novell, (DRDOS) som genom åren alltid har tävlat mot Microsofts MSDOS, men som aldrig ordentligt har slagit igenom,trots att DRDOS alltid varit bättre funktionellt.

 

Microsoft har inte släppt någon DOS 7.0 inte vad jag vet i alla fall.

Eftersom dom redan i ME har "täppt" till "ingångarna" till DOS, så lär dom inte villa ha någon DOS 7.0 framöver heller.

 

Idag, är det ju den välkända kommandotolken som gäller i Windows.

 

Men, varken MSDOS eller Novells DRDOS är döda bara för att dom inte längre får vara med.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2003-01-21 10:29:42 av //gästen]

[inlägget ändrat 2003-01-21 10:33:09 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

formatteringen åker ju givetvis om man kör en "fdisk".

Formatteringen påverkas inte av fdisk.

Om man tar bort alla partitioner med fdisk är det lätt att återställa dem.

Om man inte skriver över allt data på disken behövs inga avancerade metoder för att läsa datat. Skriver man däremot över allt data på hela disken kan man inte med enkla metoder läsa vad som tidigare stod där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...